نمایشگاه کرامت و شهادت و اخلاص در محرم
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین رفیعی
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي جَعَلَ اَلْحَمْدَ مِفْتَاحاً لِذِكْرِهِ وَ سَبَباً لِلْمَزِيدِ مِنْ فَضْلِهِ وَ دَلِيلاً عَلَى آلاَئِهِ وَ عَظَمَتِهِ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى حبیبه و خیرة أباالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المنتجبین سیما بقیة الله فی الأرضین
قال الله تبارک و تعالی «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ»
محرم بهار عاطفه و عقل است
خدا را شاکریم به ما توفیقِ درک یک دهة محرم دیگر و ایام عزاداری اباعبدالله را عنایت کرد خدا را شاکریم مخصوصاً کسانی که امشب آمدند توفیق درک اولین شب عزاداری اباعبدالله را درک و حضور در مجلس امام حسین را به ما نصیب کرد محرم بهار عاطفه و عقل است هم عقل ما حکم میکند بریم امام حسین را بشناسیم هم عاطفه و احساس ما حکم میکند با ابیعبدالله و کاروانش همراه باشیم محرم ماه خرد و احساس و ماه همراهی با کاروان ابیعبدالله ـ علیه السلام ـ هست در واقع آغاز محرم یک نمایشگاهی باز میشود دیدید نمایشگاه تو مناسبتها میذارند نمایشگاهی که درش کرامت، شهادت، اخلاص، ایثار، فداکاری همة خوبیها پیدا میشود لذا برا هر سلیقهای در این نمایشگاه در این بازار در این فضا کالا و متاع وجود دارد جوان الگو دارد نوجوان الگو دارد کودک الگو دارد زنها الگو دارند بچهها الگو دارند پیرمردها الگو دارند این نمایشگاه خیلی متنوعه همه نوع کالایی درش عرضه میشود مشتری هم زیاد داره نه خلاصه تبلیغات چندانی میشود نه به زور کسی تو مجلس اباعبدالله میاد ولی ببینید شب اول اینطور حضور ما امشب حرم هم بودیم قابل توجه بود پُر بو حرم حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ مشکیپوشان که از شب اول به سیرة ائمة معصومین ـ علیهم السلام ـ چون امام کاظم از روز اول محرم امامرضا میفرماید: پدرم دیگه خندان دیده نمیشد گریان میشد در این عرصه مردم حضور پیدا میکنند خب من امشبرو مقدمتاً دو سه تا مطلب میخوام خدمت شما عرض کنم انشاءالله بحث اصلیمو میگم چیه و فردا شب وارد خواهم شد مطلب اول خوب عنایت کنید اینایی که میگم
چرا این عزاداری اباعبدالله باید هر سال تکرار شود؟
مطلب اول این هست که چرا این عزاداری ابا عبدالله باید هر سال تکرار بشه؟ اون هم به این شکوه به این عظمت با این وسعت این از شبهاتی هست که گاهی هم مطرح میکنند میگن آقا قبول داریم ابیعبدالله به شهادت رسید، مظلوم هم به شهادت رسیده خب نقل بکنید تو کتابهای تاریخ بنویسیم مگه اُحُدْ اینطوری تجلیل میشه؟ الان کدوم از شما میدانید تاریخ جنگ اُحد کی هست؟ حمزة سیدالشهدا و هفتاد نفر آنجا شهید شدند آیا ما هر سال برای نبرد اُحد مثلاً یه جریان فراگیر عام چرا ممکن هست یک روضة برای حمزه بگیریم اما اینطور تجلیل میکنیم؟ صفین عمار شهید شده یاران امیرالمؤمنین شهید شدند چند هزار آدم تو جمل شهید شده خود جنگهای بدر جنگهای صدر اسلام ما تو عالم حادثهای که توش شهادت بوده باز هم داشتیم مظلومیت بوده باز هم داشتیم حادثهای که درش در واقع افرادی دشمن رذالت به خرج دادند مثله کردن بدن حمزه را قطعهقطعه کردند بریدن گوششُ بینیاشُ مثله کردن اگر علت تجلیل از عاشورا مظلومیت خب باز هم داشتیم رذالت دشمن جاهای دیگر تو خود اسلام داشتیم شهادت شهدای دیگهام داشتیم، نه امام کُشتند خب امیرالمؤمنین هم به شهادت رساندند امامرضا را به شهادت رساندند ما برا امیرالمؤمنین امام رضا اینطور مراسم میگیریم اینطور عرض میکنم که برنامة ویژه میگذاریم خب دقت بکنید
دلیل این تکریم و تجلیل دو ماهه حداقل ده روزه اون هم با این گسترش چیست؟
ببینید آقایان خوهران جوانانها دو تا جواب داریم یک جواب این هست که همینهایی که شما اسم بردید امشب گفتید ائمه، أنبیاء، رسولخدا، همة اینها که همهاشون مصیبت تو زندگیشون بوده سختی بوده همهرو جمع کرده آوردند رو کربلا پیاده کردند یعنی خود اینها گفتند یاد از امام حسین کنید امامرضا فرمود: گریه برا امام حسین خاکی که میشه خورد خاک حرم ابیعبدالله سجده بر خاک ابیعبدالله، اربعین شما برا کدام معصوم اربعین دارید هیچکس امیرالمؤمنین اربعین دارید امام حسن اربعین دارد خود پیغمبر اربعین دارد نه تو همة مناسبتها زیارت امامحسین خود جواب اولش اینه همة معصومین همة ائمه چراشُ بعداً میگم حالا جوابشُ بگم جمع کردند اومدن رو یه نقطه گفتند برای ابیعبدالله فعلی مثل الحسین فلیبکالباکون؛ وقتی فرض کنید شما یه آقایی یک پدری میگه آقا هر چی میخواهی به من محبت کنید به پسرم بکنید اسم منو نبرید اسم ایشونُ ببرید خونة من نیایید خونة او بروید بابا خود او فرموده خب شما تو تاریخ نگاه کنید امام سجاد میفرماید: سه روز در اسلام خیلی سخت بوده یکی شهادت حمزة سیدالشهداء یکی شهادت جعفر بن ابیطالب تو جنگ موته سوم شهادت پدرم امامحسین بعد میفرماید: لایومک یومه؛ هیچ روزی مثل روز حسین نبود، ببینید خود امام حسن مجتبی داره به شهادت میرسه مسمومه، همه دورش نشستند تا امامحسین گریه میکنه میفرماید: حسین جان لایوم کیومک؛ روزی به سختی روز تو نیست تو گریه نکن گریهکنا باید برای تو اشک بریزند پس یک پاسخ اینه خود ائمه رو امام حسین حساب ویژه باز کردند چه حساب ویژهای گفتند: یک: دعا زیر قبة ایشون به اجابت میرسه، لذا خود امام هم وقتی مریض میشه میگه برید کربلا دعا کنید امامهادی بیمار پول میده هزینه میبره دیگه خود ایشون یه دعا بکنه هزینهای نداره پول میده برید کربلا زیر قبة جدم اباعبدالله دعا کنید پس دعا زیر قبة ابیعبدالله، خاک شما خاک نجف میشه بخورید؟ نه خاک قبر پیغمبر میشه بخورید؟ پس فقط خاک کربلا خوردنش جائز
سجده بر خاک کربلا حجاب های هفت گانه را از بین می برد
سجده میفرماید: سجدة بر خاک کربلا حجابهای هفتگانه را از بین میبرد حالا این حجابهای هفتگانه چیه؟ من نمیخوام بحث کنم، حجاب جهل، حجاب ظلمت، نمیدونم نوشتند کتابها بحث کردند به عبارت دیگر سجدة بر خاک کربلا موانع را از بین میبرد پس دعا زیر قبة ایشون، خوردن خاک فقط خاک کربلا سجده نه امام بعد از کربلا سجدهاشون به خاک کربلا بوده از امام سجاد تا خود امام زمان اروحنا فدا؛ تازه قبل از اون هم امیرالمؤمنین وقتی آمد کربلا از صفین که برمیگشت هم ابنعباس نقل کرده هم حرثمه نقل کرده خاک کربلا را برداشت بوسید بوئید به صورتش گذاشت تازه قبل از کربلا هم حضرت ابراهیم به این سرزمین که رسید به زمین خورد یک قسمتی از سرش شکست خون جاری شد خب خیلی ناراحت شد چون آدم وقتی یک اتفاقی براش میافته یکی از تحلیلهاش اینکه یک گناهی کرده یک خطایی کرده این کفارة اون گناهه، چون تو روایات داریم اگه یک وقت اتفاقی براتون افتاد ممکن هست کفارة اون گناه باشه بلافاصله سؤال کرد خدایا من خطائی کرده بودم که این اتفاق افتاد که چون خدا آدمای خوبرو خطاشون تو همین دنیا خلاصه به حسابشون میذاره که کار به آخرت نکشه لذا حضرت یونس وقتی خطا کرد گناه نکرد البته یک ترک اولی تو شکم ماهی افتاد تمام شد حضرت آدم وقتی از اون درخت تناول کرد از بهشت بیرونش کرد همینجا تمام شد حدیثم هم داریم مریض که میشید پاتون به جایی میخوره یه حادثهای پیش میاد ممکنه کفارة یک خطایی باشه ناراحت نشید ممکنه همین برا شما خدا میخواهد کار به قیامت و قبر و برزخ نکشه عرض کرد خدایا من خطائی کردم تا به این سرزمین وارد شدم زمین خوردم و فوراً سرم شکست خطاب شد نه: اینجا خاک کربلاست اینجا خونهایی روی زمین ریخته میشه خواستیم تو چون ابراهیمی تو امت واحدهای چون پیامبر ویژه است دیگه حضرت ابراهیم خدا تو قرآن حساب ویژه براش باز کرده پدر دینی ما خوانده او را خواستیم یک بخشی از خون تو هم اینجا رو زمین ریخته باشه که بعد که خونهایی اینجا ریخته میشه اینجا سابقة خون حضرت ابراهیم هم باشه خب پس ببینید این قصة کربلا را خودشون حساب ویژه باز کردند رو خاکش، رو تحت قبهاش اربعین براش گذاشتند بهطور ویژه، از اون طرف گریه گریة بر ابیعبدالله خب ما بر امیرالمؤمنین بر رسولخدا اصلاً تو دعای ندبه میخونید دیگه: فَعَلی الأَطأئِبِ مِنْ أهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهما وَ آلِهما فَلْیَبْکِ البَاکُونَ؛ برا اهلبیت گریه کنید ندبه کنید زجه بزنید عیب نداره فریاد بزنید فریاد بزنید این تو دعای ندبه هست، تو روایات هم داریم خود ائمة بزرگوار فرمودند که: شیعههای ما برا ناراحتی ما ناراحت برا شادی ما شاد ولی تمام اینها برا گریة ابیعبدالله حساب ویژه باز کردند این ویژهها را دارم میگمآ: چن تا شد؟ زیر قبة اجابت، تربت، سجده، گریه، از اون طرف همین ائمه میفرمایند: تو مصیبت ما هم برا امام حسین گریه کنید باز میآئید شما قصة اربعین قصة زیارت آقا شما میرید نجف زیارت امیرالمؤمنین تو خود حرم امیرالمؤمنین زیارت امامحسین وارد شده یه مقداری که میخونی میگه خب حالا رو به حرم امام حسین زیارت اباعبدالله بخون شبهای مناسبتی، 27 رجب، عیدغدیر، عیدقربان، ایام قدر، شب استثنائی چیچی وارده؟ شب 23 از مهمترین اعمال زیارت امامحسین روز عرفه از مهمترین اعمال زیارت امامحسین نه دعای امام حسین اون یه بحث دیگری هست پس سؤال چرا در میان حوادث عالم حوادث اتفاق افتاده تو تاریخ احد، خندق، بدر، صفین، جمل قصة کربلا ویژه شده چون خود ائمه ویژه خواستنش با این نگاه گفتند این قصهرو نگاه خاص بهش داشته باشید به همین جهت هم ما تکریم میکنیم و تجلیل میکنیم همین دلیل هم برا ما کافی است خوب عنایت کنید یعنی نیازی نداریم به اینکه یک دلیل خاص دیگری بتراشیم آقا شما میگید چرا برا دیگران اینطور نگفتند چون دیگران برا امام حسین اینطور گفتند
تجلیل از کربلا تجلیل از اصل اسلام و دین است
نکتة دومم اینه آقایان عزیز جوانهای عزیز چون تو این فضاهای مجازی متأسفانه این شبهات گاهی مطرح میشه من اینو عرض میکنم نکتة دوم این است قصة تجلیل از عاشورا تجلیل از کربلا تجلیل از امامت تجلیل از نبوت تجلیل از اصل اسلام اصل دین امشب باز حرم گفتم.
ارکان شیعه
گفتم شیعه چهار تا رکن داره اینها به هم وابسته است
اولیش: بعثت پیغمبر گرامی اسلام
دومی: غدیر
سومی: عاشورا
چهارمی: ظهور
این چهار تا مثل چهار پله مثل چهار در واقع مرحله بهم وابسته است مثل چهار ستون یه ساختمان یکیشو برداری بقیهاشم میریزه بعثت، غدیر، عاشورا، ظهور، آغاز اسلام با بعثت «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ»؛ این آغازشه اما این بعثت اگه غدیر نباشه ناقصه «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»؛ (مائده: 67) خب شما الان تو دنیا بعثت بدون غدیر را ببینید دیگه از توش اسلام داعشی در اومده از توش اسلام وهابی در اومده از تو این بعثت بدون غدیر اسلامی در اومده که ولی الامر خودش را حاکم ظالم میدانه معلومه دیگه من ظهر تو برنامة تلویزیون گفتم خوندم بعضیها را گفتم تفتازانی از علمای بزرگ اهل سنت میگه هر کسی ولو به زور و قهر جامعه حکومت جامعه را دست خودش گرفت این امام است امامی که رهبری که حاکمی که ملک سلمان را ولی الامر خود بدانه با این جنایاتی که در این دنیا انجام میده این نتیجة اسلام بعثت بدون غدیر است خب حالا اگر کسی بعثت را پذیرفت غدیر را پذیرفت عاشورا را حذف کرد اون دو تا لطمه میخوره چون عاشورا بعثت و غدیر را احیا کرد نامة امام حسین به مردم بصره دفاع از بعثت است نامة امام حسین به مردم کوفه دفاع از امامت است یعنی بعثت و غدیر اما اگر این سه تا اومد چهارمی نیومد باز تو حرم امشب گفتم
علت ظهور امام زمان(عج) روز عاشورا
گفتم چرا روایت داریم ظهور امام زمان روز عاشوراست حدیث است از امام صادق ارشاد مفید هم نقل کرده سندشم سند خوبیه فرمود: یوم العاشر من المحرم و هو یوم الذی قتل فیه الحسین؛ روزی که امام حسین ـ علیه السلام ـ به شهادت رسیده همان روز روز ظهور امام زمان است که شما تو دعای ندبه این چهار تای که من گفتم قشنگ میای جلو شما بسم الله الرحمن الرحیم اول دعای ندبه از بعثت میگی یک کمی میری جلو از غدیر میگی من کنت مولا فعلی مولاه یه کمی میری جلو از عاشورا میگی أین الحسن أین الحسین أین ابناء الحسین أین الطالب بدم المقتول بکربلا تا میرسید آخر دعای ندبه اونوقت از امام زمان میگی آنوقت میگوئید بنفسی أنت؛ آقاجون فدات بشم استمرار بعثت غدیر عاشورا کجایی تو زیارت عاشورا هم همینه شما تو زیارت عاشورا وقتی شروع میکنید اول امام حسین را به پیغمبر نسبت میدهید السلام علیک یابن الرسول الله بعد به امیرالمؤمنین رسولخدا مظهر بعثت است امیرالمؤمنین مظهر غدیر السلام علیک یابن امیرالمؤمنین بعد میای جلو دقیقاً دو سه جای زیارت عاشورا میزنید به ظهور أن یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور خدایا به ما توفیق بده با اون امام منصور یعنی امام زمان همراهی کنید امام هدی مهدی این چهار تا را من خواهشم اینه دقت کنید که
عاشورا حلقه ارتباط ظهور، غدیر و بعثت است
عاشورا حلقة ارتباط ظهور و غدیر و بعثت است این نکتة اولی که من میخواستم قبل از ورود به بحث خودم بگم و لذا در تمام مسائلی که برای عاشورا ذکر شده گریه بر اباعبدالله زیارت اباعبدالله مراسم برا اباعبدالله به تعبیر یکی از مراجع بزرگ تو قصة اباعبدالله ـ علیه السلام ـ ما افراط نداریم یعنی چی؟ یعنی اجازه داده شده گریه، فریاد، ضجه، ناله، به سینه زدن، به سر زدن چرا؟ برای اینکه حتی تباکی آقا حالت گریه خواستن این قصه در واقع یه قصة ماندگاری باشه یه قصة پُر رنگی باشه اون کتابی که نوشته اون آقای ادریس مغربی خب ایشون خودش از افراد اهل سنت بعد اومد شیعه شد یه سفری هم به ایران داشته یه کتاب نوشته قد شیعنی الحسین یعنی امام حسین مرا شیعه کرد ایشون در اون کتاب یه حرف قشنگی داره میگه من علتش میگن تو چرا شیعه شدی؟ میگه من رفتم کتابهای خودمون را دیدم صحیح بخاری، صحیح مسلم، مقتل خوارزمی، تاریخ طبری، تاریخ ابنکثیر، اینا مال اهل سنت است دیدم خیلی از امام حسین تجلیل کردن خیلی تکریم کردن تو همة کتابهای خود ما اهلسنت نوشته شده ایشون سید شباب اهل الجنه است ایشون محبوب قلب پیغمبر است ایشون کسی است که پیغمبر خدا فرزند خطابش کرد اینارو جمع کردم شد یه مجموعهای از ویژگیهای امام حسین ـ علیه السلام ـ تو منابع اهلسنت نه شیعه یعنی در تاریخ طبری در عرض میکنم کتابهایی که بعد اومدم دیدم خب یه عدهای این آقای محبوب سید شباب اهل الجنة عرض میکنم مورد توجه پیغمبر را به شهادت رسوندن اونوقت امروز یه عده تو دنیا دارند از اون قاتل حمایت میکنند کتاب چاپ کردن یزید امیرالمؤمنین چاپ شده تو بازار کتاب چاپ کردن در فضائل معاویه کتاب چاپ کردن عرض میکنم البته اینایی که میگن بیشتر رو وهابیت ترویج و تکریم خیلی راحت دارند از قاتل حمایت میکنند این بود که من پی به حقانیت شیعه بردم اومدم به تشیع گرایش پیدا کردم باز امشب تو حرم گفتم این کتاب آنتوان بارا یه آدم مسیحی است اهل سوریه است ایشون یه مصاحبهای هم با یکی از روزنامهها کرد هفت هشت سال پیش اون مصاحبهاش چاپ شده خیلی جالبه آنتوان بارا تمام حرفهایی که مسیحیها راجب امام حسین زدن و جمع کرده بعد تو اون کتاب میگه امام حسین مُتَعَلِقِ به همة ادیان همة مذاهب همة چون کارش کار عام بود فراگیر بود کاری بود که جامعه را نجات داد ظلم را باهاش مبارزه کرد بعد میگه من از دو ویژگی امام حسین خیلی خوشم میاد این دو تا منو جذب کرد یکی انقلابی بودنش شجاعت صلابت نترسیدن مرد تنها اما یک کوه در مقابل دشمن اثبات کرد یک جمعیت اندکم میتونه مقابل یک جمعیت انبوه بایسته دوم میگه تواضعش یک چنین آدمی تواضعش این دو تا میگه منو کشوند به سمت اباعبدالله ـ علیه السلام ـ و من یک کتاب نوشتم عرض کردم ترجمه شده تو بازار به نام امام حسین در اندیشة مسیحیت خب این نکتة اول که خواستم قدر بدانید بدانید که چرا حوادث دیگر تاریخ مثل قصة عاشورا ماندگار نشد
آسیبها و آفتها
اما نکتة دومی که باز خدمت شما عرض کنم اینم مهمه خواهش میکنم مخصوصاً صاحبان هیتها، جلسات، اهل مداحی، اهل منبر کسانی که به یک شکلی در سر این سفره مینشینند این را دقت کنند آقایان عزیز، خواهران گرامی، هر جریانی تو تاریخ دچار آفت و آسیب شده شما دیگه ببینید از خود خداشناسی دیگه بالاتر نیست یکی از آسیبهای شیطان است ایستاد در مقابل خدا سجده نکرد کار خدا را رد کرد یعنی سجدة بر آدم را تو تمام قصههایی که ما تو عالم داریم آسیبها و آفتها عبادت آسیب داره سخن آسیب داره امیرالمؤمنین فرمود: لکل شی آفه؛ حالا این آسیبها از دو ناحیه وارد میشه یکی دشمن مثلاً حدیث که این همه مهمه یه عده اومدن حدیثهایی جعل کردن بهش لطمه بزنن قرآن نتونستن آیه جعل کنند چون خودش میفرماید: «وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»؛ (حجر: 9) راه نفوذ هیچکس به این کتاب ما راه نمیدهیم از اول خدا سفت وایستاد گفت «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (حجر: 9) «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ»؛ هیچ باطلی به این قرآن راه پیدا نمیکنه چیکار کردن آسیبی که به قرآن زدن نتونستن آیه وارد کنند تفسیرش جا به جا کردن الان شما تفاسیری که تو بازار هست ببینید أُوْلِي الأَمْرِ را چی معنا میکنند «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ»؛ تفاسیری که خیلیهاشو را غیر شیعه و اهلسنت نوشتن أُوْلِي الأَمْرِ را آیة «الْيَوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِينَکمْ»؛ چی معنا میکنند ببینید دیگه آیهای که به صراحت مال غدیر هست آیهای که مربوط به اهلبیت است أُوْلِي الأَمْرِ آیة «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَکمْ تَطْهِيرًا»؛ آیه تطهیر تو تفسیرش آسیب وارد کردن الان هم شما تو این شبکههای ماهوارهای نمیتونند بگه این آیه چیز دیگهای هست میخواند میگه نه اهلبیت اینا نیستند اهلبیت یه گروه دیگه هستند أُوْلِي الأَمْرِ علیبنابیطالب و اولادش نیستند منظور از أُوْلِي الأَمْرِ قاضیها و فرماندههای جنگیاند مثلاً «الْيَوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِينَکمْ»؛ راجع زکات راجع غدیر یعنی اومدن در بیان آیه آسیب وارد کردن
آسیب های اساسی که بر قصه عاشورا وارده شده است
آقایان، خواهران تو قصة عاشورا چهار تا آسیب اساسی وارد شده من تقاضا میکنم این آسیبها را که من عرض میکنم امشب مخصوصاً صاحبان مجالس بیشتر روش دقت کنند
یک: آسیب محتوایی که خطرناکترین نوع آسیب است یعنی چی آسیب محتوایی یعنی بنده الان امشب یه سخنرانی کردم اینجا یه کسی بیاد بره بیرون یه دستی ببره توش حرفهای بنده را یه جور دیگه نقل کنه دروغ قاطیاش کنه از خودش یه چیزهایی بنویسه یه وقتی چند سال قبل یه خانمی به من زنگ زد عذرخواهی کنه خب ببخشید من توبه کردم خب حالا خانم چه ربطی به من داره توبه بین شما و خداست گفت نه یه حقالناسی است شما باید بگذرید گفتم من گذشتم اگر غیبتی بوده گفت نه مهمتر از این حرفهاست گفتم خب بفرمائید اگه اشکال نداره چیه؟ گفت ما یه گروهی هستیم من یکی از اونا بودم پنج شش نفر بودیم ما را مأمور کرده بودن سخنرانیهای افراد را گوش بدیم ببینیم چطور میتوانیم از ابتدا وسط انتهاش یه چیزی بیرون بیاریم سرهم کنیم و یک به اصطلاح چی میگن کلیپی چیزی از این درست کنیم که لطمة به اون آقا بزنیم مثلاً شما یه جای دیگه گفتید نمیشود یه جایی گفتید میشود ما اون میشود را برداریم نمیشود خود شما را بذاریم کنارش شما این کار را در پنج سخنرانی در ده سخنرانی ببینیم میتوانیم یه جوری ضد نظام ضد ولایت فقیه ضد دینی تو بحث مختلفی حرف هم از خودمون اضافه نمیکردیم نه فقط گزینش میکردیم چینش میکردیم که ایشون گفت من بعداً پشیمان شدم و من ازش خواستم البته معرفی کنه اون گروه را به بعضی از عزیزان عرض کردم اینارو معرفی کرد ببینید این میشود تحریف و آسیب محتوایی یعنی شما بیائید یه چیزی را از خودت مکتوب حالا کربلا که سخنرانیهای امام حسین حرفهای ابیعبدالله فیلم و عکس و تصویر نداره نوشته است این نوشتههای که تا امروز دست ما اومده اگر افرادی با غرض با مرض از روی جهل چیزهایی کم و زیاد بکنند این بزرگترین گناه است من یه آدرسی بهتون بدم ببینید قرآن ما تو قرآن چند تا ویل داریم ویل یعنی وای یعنی عذاب بعضی روایات داره ویل یه چاهی هست در جهنم هفتاد سال مسیرش کنایه از اینکه یکی از اقسام عذاب الهی ویل است «فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ»؛ «وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ»؛ وای بر کمفروش وای بر نمازگزار با ریا وای بر تکذیبکننده تو قرآن چند تا ویل داریم اما تنها آیهای که سه تا ویل پشت سر هم توش هست سوره بقره آیه 79 است «فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَکتُبُونَ الْکتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا کتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا يَکسِبُونَ»؛ خیلی جالبه چی چیه که خدا فرموده: وای وای وای یه وقت آقا میای بیرون میبینی دمپایی تو بُردن میگی وای یه وقتی میبینی موتورتُ بردن میگی وای وای یه وقت میبینی ماشینتو بُردن بچهاتو دزیدن اگه بچهاتو بُردن دیگه باید بگی وای وای وای خدا بعضی جاها یه وای گفته «وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ»؛ وای بر کمفروش اما تو این آیه میگه سه بار ویل خب این راجع چیه میگه وای وای وای بر اوناییکه از خودشون دروغ درست میکنند بعد به خدا نسبت میدن و این قصه تو کربلا خیلی حساسه مقام معظم رهبری فرمود: مستند نقل کنید معتبر نقل کنید نکنه به قیمت گریاندن مردم دروغ به کربلا نسبت بدهید آیه را بخوانم «فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَکتُبُونَ الْکتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا کتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا يَکسِبُونَ»؛ وای بر اوناییکه با دست خودشون یه چیزی مینویسند میگن خدا این حرفها را زده پس چهار تا آسیب مهم خواهش میکنم عنایت کنید این موارد را امشب یکی آسیب محتوایی آقایان عزیز، برادران عزیز، ذاکران عزیز که الحمدلله مداحها هم و مداحیها هم زیاد شده فراوان شده مجالس زیاد شده هیئتها زیاد شده خیلی خوبه هر چی اینا رشد کنه خوبه اما دروغ تو کار نباشد چیزی که نیست نباشد چیزی از خودمون درست نکنیم و متأسفانه من پارسال همین عاشورا بود به نظرم بله شب دوازدهم خدمت مقام معظم رهبری حفظه الله منبر داشتیم بعد از منبر که خدمت ایشون رفتیم برای شام من به ایشون عرض کردم عرض کردم حضرت آقا چیزیهایی را ما امسال شنیدیم و بعضیهاشم از صدا و سیما شنیدیم که دروغ محض بابا این اگه ماه رمضان باشه روزه باطله اگه امام حسین جلو شما را بگیره بگه این حرف کجای تاریخ بود ایشون فرمودند: منم قبول دارم بگید بعد من به ایشون عرض کردم که آقا صدا و سیما باید بگه ایشون فرمودند: صدا و سیما هم دست خود شماهاست خب راس میگن خب ما تو برنامههای مختلف میریم سخنرانی فرمود خود شماها بگید وظیفة شماست این اولین نکته من به یکی از عزیزان یه وقتی زنگ زدم گفتم آقا این روضه و این مطلب که شما خواندی من اول تا آخرش با دقت از تلویزیون گوش دادم بینی و بین الله نصفش غیرواقعی بود تو کدوم کتاب تو کدوم سند تو کدوم مطلب ما حق نداریم با مطالب نادرست نهضت عاشورا را با مطالب غیرمستند نهضت عاشورا را بیان کنیم آنقدر الحمدلله مطالب خوب حالا جوانها اینجا هستند این مقتل جامع که چاپ شده بسیار کتاب خوبی است چند تا از محققین روش کار کردن این در اختیار دوستان باشه اوناییکه میخواهند مطالعه کنند رو به منابع ضعیف نیاریم این مطلب اول.
آسیب روشی
دومین آسیبی که نهضت عاشورا متأسفانه و حادثة عاشورا با همة ابهتش این آسیبم لطمه زد یه مقداری باید پرهیز بشه آسیب روشی است بله برا عزاداری اباعبدالله اول عرائضم گفتم ضجه، فریاد، گریه، سینه، به خود زدن، اشک، زبانحال، هیچ مانعی ندارد همه جا تصویب شده اما حالا ما میتوانیم این جلسه را با موسیقی بیاریم بچرخونیم الان بعضی از عزاداریها خیلی کمه در کشور ولی کمشم زیاد با آلات موسیقی اداره میشه این خوب نیست میتونیم یه سبکی را پیاده کنیم که این سبک مال اونور آب هست مال یک فرد مبتذلی است من خودم باز خدمت مقام معظم رهبری حفظه الله امسال به نظرم فاطمیه بود باز اگه اشتباه نکنم یا ایام عاشورا یه آقایی اومد خدمت ایشون از این شاعران معروف متدین جوان که خیلی هم آقا ایشون را دوست داشتن اومدن جلوش در آغوش گرفتن بوسیدن ایشون فرمودن حضرت آقا نظر شما راجع سبکهای موسیقی چیه ایشون فرمود: لازمه سبک موسیقی غیر از خود موسیقی است بالأخره شعری که آدم میخونه تو یکی از سبکها قرار میگیره سبکهای مختلفی چطور نثر سبک داره منبر سبک داره شعر هم سبک داره به اون سبک میگن سبک موسیقی یه هنرم هست اما این غیر از اینکه وسایل موسیقی اونم سبکهای ابتذالی بیاد روی کار اینم نکتة دومی که من بخوام بگم همینجا اینو اضافه کنم که بحث روشی توی الفاظ هم هست شعرهای سخیف شعرهای ناپسند یه وقتی مقام معظم رهبری فرمود: ابروی اباالفضل و چشم اباالفضل و اینا که موجب کمال حضرت اباالفضل آقا چه ابرویی چه قدی چه چشمی اولاً که چشم و ابروی حضرت اباالفضل شما کجا دیدید تاریخ نقل کرده عیب نداره اما اینا فضیلت برا اباالفضل العباس نیست خیلی چشم و ابرو قشنگ ما تو این عالم داریم فضیلت عباس در شجاعتشه در صلابتشه در مبارزهاشه در امامشناسی پای ولی زمان خودش ایستادن است در ایثارش است توجه بشود که من یه وقتی هم باز از ایشون شنیدم فرمودند حتی مثلاً میخواهید بگید زینب آمد داداشم نه بگید برادرم داداشو ماها میگیم بین خودمون برادرم یعنی الفاظی که به کار برده میشه الفاظی که سخیف باشه العیاذبالله بیچاره بود چنین بود نه آقا زینب چارهساز همة عالمه کربلا چارهساز بود مجلس یزید چارهساز بود شب عاشورا اینگونه، عصر عاشورا اینگونه، پس یک آسیب آسیب مواد و محتواست آسیب دوم آسیب روش
آسیب اجتماعی
آسیب سومی که عرض میکنم در بحث عزاداری أباعبدالله آسیبهای اجتماعی است عزاداری لازمه مجلس لازمه باید این مجالس روز به روز با شکوهتر بشه اما میشه مثلاً با مال غصبی باشه عزاداری اباعبدالله را ما یه جایی انجام بدیم که صاحبش راضی نیست از یه برقی استفاده کنیم که برق دولتی است دولت راضی نیست بیتالمال یا ساعتی از شب را بیائیم برنامه بذاریم یک نیمهشب دو نیمهشب بلندگوهای بلند که بیمار مریض سالم بچه کودک دیگران یعنی آسیب سوم این است که من یه وقتی سال گذشته مشهد خب خودم دهة آخر صفر منبر دارم یه هیئتی بود اونجاییکه ما هتل داشتیم ساعت 5/12 شب شروع میکردن تا تقریباً 2 شب اصلاً قرارشون این بود میگفتند 5/12 تا 2 من به نیروی انتظامی به فرماندة نیروی انتظامی امسال گفتم شما یه ملاکی یه سبکی برای این باید داشته باشید آخه 5/12 شب زمان عزاداری نیست لذا ساعاتش رو زمینش یا نه آقا خمسش نمیده وجوهاتشُ نمیده این واجبه عزاداری بر اباعبدالله فضیلت ولی پرداخت خمس به گردن شما واجبه لذا این آسیبم باید روش دقت بشه خدای ناکرده با آزار و اذیت غصب بله البته من بارها اینو گفتم مردم باید تو این ایام اوناییکه خونشون روضه است همکاری کنند خونشون در اختیار قرار بدهند محله را در اختیار قرار بدهند همه باید همکاری کنند عزاداری شکل بگیره اما صاحبان برگزارکننده مجلس عزادرای هم از این آسیب پرهیز کنند
آسیب تحلیلی
آسیب چهارم آسیب تحلیلی خب حالا قیام عاشورا را میخواهیم تحلیل کنیم به قول مرحوم استاد شهید مطهری(ره) همة عاشورا را تو یک کلمه تحلیل کنید برا آمرزش گناهان ماست که ما خطا بکنیم اشک بریزیم امام حسین با اشک بر ابیعبدالله بخشیده بشه بر منکرش لعنت که زیارت ابیعبدالله اشک بر ابیعبدالله گناهان بزرگ را میبخشه روایات اما آیا واقعاً این تحلیله همة تحلیل عاشورا را انسان بیاره تو این قصه و لذا عدهای تحلیل غلط چه جور الان این حادثة منی که پیش اومد که خدا لعنت کند مسببینش را و شاهد ذلتشون باشیم کسانی که این بیدقتی را کردند اول تحلیلی که کرد اون آقا گفت قضا و قدر الهی است وقتی این حرف زد من یاد حرف یزید افتادم چون وقتی سر مقدس ابیعبدالله را گذاشتن مقابل یزید گفت قضاء من الله این قضای الهی بوده خدا خواسته شما کشته شوید ما هم حاکم باشیم اتفاقاً خود معاویه هم در خلافت یزید این حرف زد گفت أمر یزید قضاء من قضاء الله خلافت یزید قضاء و قدر الهی است بله ما قضاء و قدر را قبول داریم ولی شما خودتو از پشت بام پرتاب کن پایین قضاء و قدر الهی است کی خدا راضی به قتل مظلوم است کی خدا راضی به شهادت ابیعبدالله است خدا رحمت کند شیخصدوق یه کتابی دارد اعتقادات میگه این حرف عوامانه است که کسی بیاد بگه شهادت ابیعبدالله به رضایت الهی است خدا راضی به قتل ولی خودشه این چهار تا آسیبی که عرض کردم آسیب محتوایی، آسیب روشی، آسیب مربوط به تحلیل قیام عاشورا و نکات دیگهای که ذیلش گفتم انشاءالله مورد توجه قرار بگیره بحث امسال من تحلیل شعارهای عاشوراست روز عاشورا یکسری افراد اومدن میدان یعنی هر کسی اومده یه شعری خوانده تو این اشعار غیر از معرفی شخص معرفی هدف هم هست یکوقت میگه من قاسمبنالحسنم من علیاکبرم من مسلمم من حبیبم ولی برای این اومدم من امسال میخوام این 9 شبی که باقی مانده از این جلسه هر شب یکی از این اشعار را چون کمتر مطرح شده این بحث بگم اون هدفی که توش هست اونم بگم که خوانندة این شعر و گویندة این رجز میخواهد تو این رجز چیو بگه بحث ما امسال که گفتم اعلام هم بکنند در سطح شهر تحلیل شعارهای عاشوراست که انشاءالله از فردا شب خدمت شما عرض خواهیم کرد.
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ؛ همین شب اول دست ادب به سینه بگذاریم و بریم تو مجلس عزای ابیعبدالله تأثی کنیم به امامکاظم که از اول محرم گریان میشد، السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ همه با هم: اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
گریهها مختلفه، هر گریه یه مفهومی داره، گاهی آدم برا مصیبتِ خودش گریه میکنه، گاهی از خشیت خدا گریه میکنه، انواعی داره گریه، یکی از کسانی که گریه میکرد و فکر میکردند برا خودش گریه میکنه، برا تنهاییش، برا غربتش، یا ترسیده، گاهی آدم از روی ترسم گریه میکنه، یکی از اون کسانی که گریه میکرد و دشمن فکر میکرد این داره برا خودش و برا غربتش یا برا زن و بچهاش گریه میکنه، بالأخره سوال میکنن آقا شما چرا گریه میکنی؟ یکی از اون کسآ مسلمبنعقیل وقتی دستگیرش کردن اُوردنش تو درالإماره شروع کرد گریه کردن، اشک ریختن، ابنزیاد خبیث یه نگاهی کرد گفت: چرا گریه میکنی؟ ترسیدی؟ برا زن و بچهات دلتنگ شدی؟ گفت: لأبکی علی النفسی و لا أهلی؛ من نه برا خودم گریه میکنم، نه برا دخترم با اینکه بچه دختر داشت، نه برا فرزندی، گریهی من برا ابیعبدالله آقایون، خواهرا، جوانآ، امشب با مسلمبنعقیل اشک بریزید، چون اولین کسی که، چون مُسلِم شهید قبل از کربلاست، شاید یکماه قبل از کربلا به شهادت رسیده نهم ذیالحجه، شروع برا ابیعبدالله اشک ریختن گفت: ابکی ابکی للحسین و الآلِ الحسین؛ وقتی او رو بُردن بالایِ دارالإماره اون مأموری که ایشونُ میبرد، میگه دیدم هی استغفار میکنه، هی ذکر خدا میگه، استغفرلله ربی و اتوب الیه مردمم صف کشیده بودن پایین دارالإماره، قصهی مُسلِم چی میشه، خیلیم شجاع، وقتی وارد شد بر ابنزیاد، سلام نکرد خیلی ابنزیاد بهش برخورد گفت: یکی کسی اونجا بود بهش گفت: سَلِم علیالأمیر؛ بر امیر سلام کن، گفت: امیر من ایشون نیست، من بر امیرم ابیعبدالله سلام میکنم، ایشون امیر من نیست، و لذا وقتی بُردنش بالای دارالإماره، توجه نحو القبله، متوجه قبله شد رو به قبله کرد صدا زد السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ سر از بدن مُسلِم جدا کردن مردمم بینشون اختلاف افتاد بعضیآ گفتن چون اماننامه بهش داده بودند محمد بن اشعث خبیث امان بهش داد گفت: تو تسلیم شو ما نمیکشیمت، همه میگفتند آزادش میکنند، خیالتون راحت باشه، همینطور که جمیعت ایستادند، منتظرن مسلم بیارن از دارالإماره بیرون، یه وقت دیدن بدن مسلمبنعقیل میان کوچههای کوفه، سخت بود، غریب، تنها، اما میخوام عرض کنم جناب مُسلِم دیگه دخترت ندید، خواهرت ندیدن بدن تورو، ندیدن سَرِ تور، من بمیرم برا اون آقایی که جلو دختر سر از بدن، بدنش در مقابل خواهر افتاد در مقابل همسر حالا هر کجا نشستی سه مرتبه بگو یاحسین.
بر گرفته از محتوای سایت تخصصی منبرها
نظرات شما عزیزان: