برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
متن این کتاب با همکاری مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در شبکه قرار گرفته است و هر گونه استفاده جهت چاپ و نشر آن منوط به اجازه ناشر میباشد .
قرآن و نسبت شرک به یهود
اکنون که روشن شد همه مفسران ، عموم یهودیان را معتقد به بنوت عزیر نمی دانستند ، باید دید که چرا خداوند آن را به همه یهودیان نسبت داده است . دانشمندان اسلامی پاسخ هایی در این زمینه بیان کرده اند ، از جمله :
منبع : دایرة المعارف تشیع، ج 5 , خرمشاهی، بهاء الدین
کلمه تورات 18 بار و عناوین دیگری از آن مانند کتاب موسی و... چند مورد در قرآن ذکر شده است. قرآن کریم تصریح دارد که خداوند تورات را به وحی خویش بر موسی علیه السلام نازل فرموده است (آل عمران، 3، مائده، 44) و گفته شده است که در تورات «حکم الله» نازل شده است (مائده، 43) و عیسی (ع) تصدیق کننده آن شمرده شده است (مائده 46) و گفته شده است که پیامبر اسلام (ص) نیز تصدیق کننده آن است (سوره صف، 6) و یهودیان به «اقامه تورات» تشویق شده اند (مائده، 66، 68) و در آیه مشهوری (سوره جمعه، 5) آمده است که کسانی که تورات بر آنان عرضه شده و سپس حق آن را چنانکه باید و شاید به جای نمی آورند همانند درازگوشی هستند که کتابهایی حمل می کند. و سعدی در اشاره به مضمون همین آیه است که می گوید :
چون امامت یک مقام اجرایی است و عملی کردن احکام به امام سپرده شده است که این جنبه علاوه بر جنبه تبلیغ و رسالت است. به تعبیر دیگر مقام امامت، مقام ولایت است که جنبه حقی دارد و رسالت جنبه خلقی دارد؛ امام کسی است که به لحاظ مراتب قرب، به ولایت مطلقه رسیده است و باطن عالم هم در تصرف اوست و هدایت باطنی را هم به عهده دارد؛ ولی رسالت چنین نیست. رسالت در مقام شرح، بیان و توصیف توحید است و امامت در مقام عمل و اجراء توحید و مضامین آن است.
نویسنده در این گفتار، بحث صفات خدا را براساس قرآن (سوره اعراف، آیه 180) مطرح و پیرامون دو محور اساسی آن، گفت و گو می کند: معنای اسماء حسنی و الحاد در اسماء خدا.
چکیده: نویسنده در این گفتار، بحث صفات خدا را براساس قرآن (سوره اعراف، آیه 180) مطرح و پیرامون دو محور اساسی آن، گفت و گو می کند: معنای اسماء حسنی و الحاد در اسماء خدا. پس از آن به توقیفیت اسماء حسنی می پردازد و نظرات زمخشری و احمدبن منیر اسکندری را می آورد. سپس به تفصیل، کلام علامه سید محمد حسین طباطبایی را نقل و نقد و بررسی می کند. آنگاه چهار جمله از نهج البلاغه می آورد که توقیفیت اسماء را نشان می دهد.
نحمدك اللهم يا من مننت علينا بالاسلام و جعلتنا من امه سيد رسلك خير الانام و اكرمتنا بالتمسك بولايه وصيه اميرالمومنين و اولاده الكرام و نصلى و نسلم عليهم مادام النور يكشف الظلام.
شايد برخى از خوانندگان عزيز آگاه باشند كتابى پيرامون نهج البلاغه و برخى از مطالب آن با شركت گروهى از اهل نظر و تحقيق در دست تاليف است كه نويسندگان در بحث و بررسى هر اندازه توفيق يابند، خدمت ارزنده اى به معارف و راهنمايى نسل معاصر به حقايق و فرهنگ و علوم اسلامى خواهد بود.
در فرمایشی از امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام درباره علم خداوند به موجودات چنین می خوانیم: «خداوند، از اسرار پنهانیِ مردم و از نجوای آنان که آهسته سخن می گویند و از آن چه در فکرها به واسطه گمان خطور می کند و تصمیم هایی که به یقین می پیوندد و از نگاه های رمزی چشم که از لابه لای پِلک ها خارج می گردد، آگاه است. خدا از آن چه در مخفیگاه های دل ها قرار دارد و از اموری که پشت پرده غیب پنهان است و آن چه پرده های گوش می شنود و از اندرون لانه های تابستانی مورچگان و خانه های زمستانی حشرات، از آهنگ اندوهبار زنان غمدیده و صدای آهسته قدم ها، آگاهی دارد... . خدا از آن چه تاریکی شب آن را فرا گرفته و یا نور خورشید بر آن تافته، و آن چه تاریکی ها و امواج نور، پیاپی آن را در برمی گیرد، از اثر هر قدمی، از احساس هر حرکتی، آهنگ هر سخنی، جنبش هر لبی، مکان هر موجود زنده ای، وزن هر ذرّه ای و ناله هر صاحب اندوهی آگاهی دارد».
معروف است که روزی پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله با حضرت علی علیه السلام خرما می خوردند. هر خرما که حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله می خورد، به آرامی هسته اش را نزد امیرالمومنین علی علیه السلام می گذاشت. وقتی خرما تمام شد در مقابل حضرت رسول هیچ هسته خرمایی نبود و همه هسته ها در مقابل حضرت امیر بود.
منبع : کتاب خزائن، اثر مرحوم ملا احمد نراقی، ص396 و 397.
چه کسی خرما بیشتر خورده است؟
معروف است که روزی پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله با حضرت علی علیه السلام خرما می خوردند. هر خرما که حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله می خورد، به آرامی هسته اش را نزد امیرالمومنین علی علیه السلام می گذاشت. وقتی خرما تمام شد در مقابل حضرت رسول هیچ هسته خرمایی نبود و همه هسته ها در مقابل حضرت امیر بود.
پیامبر فرمودند: «من کثر نواه فهو أکول» هر که هسته او بیشتر است، بیشتر خورده است.
علی علیه السلام فرمودند: «من أکل نواه فهو آکل» هر که خرما را با هسته خورده است، بیشتر خورده است.
در این هنگام پیامبر اکرم تبسم نموده و فرمان دادند تا هزار درهم به آن حضرت انعام دهند.
از آن طرف می خورم که درد نمی کند
وقتی صهیب یک چشم او درد می کرد و خرما می خورد، پیامبر اکرم به وی فرمود: ای صهیب چشم تو درد می کند و خرما می خوری؟ صهیب گفت: از آن طرف می خورم که درد نمی کند.
با کدام اعضای بدن داخل شوم؟
عوف بن مالک، از بزرگان صحابه بود که مردی درشت هیکل و بزرگ بود. روزی به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم رفت. حضرت در خیمه نشسته بود. عوف سلام کرد. حضرت فرمود: بفرما داخل. عوف گفت: با همه اعضای خود داخل شوم یا چیزی را بیرون بگذارم؟ حضرت از سخن او خندیدند.
روزی پیامبر اکرم (ص) خطاب به بانویی فرمودند: «آیا تو همان زنی هستی که در چشم شوهرت یک سفیدی دیده می شود؟» وی گفت، «نه این طور نیست.» سپس نزد همسر خویش آمد و مزاح آن بزرگوار را برایش نقل کرد، شوهرش گفت: «آیا نمی بینی که سفیدی چشم من بیشتر از سیاهی آن است!»
رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) خرما می خوردند. پیامبر(ص) خرما که می خوردند، هسته های آنها را پیش حضرت علی(ع) می گذاشتند. وقتی آن دو بزرگوار از خوردن خرما فارغ شدند، تمام
هسته های خرما نزد مولای متقیان(ع) جمع شده بود. پیامبر(ص) به حالت مزاح فرمودند: «ای علی خیلی خرما خورده ای.»
روزی رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) خرما می خوردند. پیامبر(ص) خرما که می خوردند، هسته های آنها را پیش حضرت علی(ع) می گذاشتند. وقتی آن دو بزرگوار از خوردن خرما فارغ شدند،
تمام هسته های خرما نزد مولای متقیان(ع) جمع شده بود. پیامبر(ص) به حالت مزاح فرمودند: «ای علی خیلی خرما خورده ای.» علی(ع) نیز از روی مطایبه گفتند: «پرخور کسی است که خرماها را
تهران - ايرنا - آيت الله روح الله قرهي از آيه 64 سوره اسراء به عنوان هشداردهنده ترين آيه قرآن ياد كرد و گفت: پروردگار به من و شما مي گويد كه شيطان از من اجازه خواست و من هم به او اجازه دادم تا از طريق اموال و فرزندانتان شريك شود.
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا، آيت الله قرهي در جلسه تفسير قرآن اظهار كرد: پروردگار ميگويد به ابليس گفتم برو و با لشكر خودت بر كساني كه توانايي داري، احاطه پيدا كن و در اموال و اولادشان با آنها شريك شده و با وعده هاي دروغ خود آنان را فريب داده و مغرور كن.
بر اثر سير و سلوك، سالك حالت خاصي پيدا ميكند و رفتار و كردارش تغيير يافته و به اوصاف رحماني نائل ميشود و رعايت آداب و اخلاق اجتماعي را بيش از پيش رعايت كرده و هميشه در فكر آن است كه مبادا خلقالله را ناراضي كند و شب و روز مواظب است تا رضايت حضرت حقّ را جلب نمايد، در اين موضوع به چند هشدار اخلاقي ميپردازيم:
1 ـ ترك ستيزهجويي و مردمآزاري: مباش در پي آزار و هرچه خواهي كن كه در شريعت ما غير از اين گناهي نيست اساس دين بر لطف و كرامت است و سالك حقّ بايد يكسره صفا و جوانمردي باشد.
خداوند در آیات مختلفی از قرآن، به «غفلت» اشاره و مسلمانان را از آن نهی فرموده و مورد نکوهش قرار داده است از جمله در آیه ۱۷۹ سوره اعراف فرموده است: «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريدهايم [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمیكنند و چشمانى دارند كه با آنها نمیبينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمیشنوند آنان همانند چهارپايان بلكه گمراهترند [آرى] آنها همان غافلماندگانند».
یکی از مهمترین هشدارهای خداوند در آیات قرآن مواظبت بر اعمال دشمنان و بر حذر بودن نسبت به دوستی با آنهاست و دلیل آن به قدری واضح است که نیاز به توضیح بیشتر نیست. زیرا پذیرش ولایت کافران و همراستا شدن با آنها چیزی جز ذلت و نابودی دین و دنیا را در پی نخواهد داشت.
از سوی دیگر این حساسیت به قدری در سیره اهلبیت(ع) پررنگ است که حتی در برخی روایات مؤمنان را نسبت به خریداری پوشاک و خوراک بر حذر داشتهاند و در مباحث فقهی به لزوم دوری از تشابه به کفار مطرح است.
خداوند نیز در آیهای از قرآن میفرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَ تُریدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبیناً؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید، به جاى مؤمنان، کافران را به دوستى خود نگیرید. آیا میخواهید علیه خود حجّتى روشن براى خدا قرار دهید؟» (نساء144)
و در بخشی از آیه دیگر از قرآن به صراحت میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَق؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید، دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى نگیرید[به طورى] که با آنها اظهار دوستى کنید، و حال آنکه قطعاً به آن حقیقت که براى شما آمده کافرند.» (ممتحنه1)
حجتالاسلام قرائتی در تفسیر نور خود که بیش از یک دهه آن را تألیف کردهاند، ذیل آیه اول یعنی 144 نساء به این نکات اشاره کرد:
پذیرش ولایت کفار با ایمان سازگار نیست. یک دل، دو دوستى بر نمیدارد.
تولّى و تبرّى، دوستى با مؤمنان و دورى از کافران، لازمه ایمان است.
از هر نوع اختلاط، رفاقت و قراردادى که نتیجه اش به زیان مسلمانان باشد، باید پرهیز کرد.
در سیاست خارجى، روابط سیاسى و اقتصادى، گزینشها و عزل و نصبها، هر اقدامى که به سلطه ى کفّار بر مسلمانان انجامد حرام و محکوم است.
علّت عداوت در زمین، حبّ به دنیا، تصوّر کردن دائمی دنیا و توجّه نداشتن به «مَتاعٌ إِلى حينٍ» است. لذا انسان تصوّر میکند دنیا همیشگی است و بهواسطه همین جلوات دنیا، ابلیس هم عداوت بین انسانها را قرار میدهد؛ یعنی تفرقهای بهوجود میآید که پروردگار عالم عبادت نشود و بندگی خدا ترک شود. ا
كودكان با محدوديتهايي در زمينه شناخت روبهرو هستند. آنان به تناسب سن و ميزان تحول عقل و شناخت خود، از مفاهيم برداشتهايي دارند. آشنايي با اين مفاهيم، سبب درك بهتر آنان و برخوردي درست در رويارويي با سخناني است كه از كودكان درباره مفاهيم ديني ميشنويم.
نویسنده : ابراهيم اخوي
كودكان با محدوديتهايي در زمينه شناخت روبهرو هستند. آنان به تناسب سن و ميزان تحول عقل و شناخت خود، از مفاهيم برداشتهايي دارند. آشنايي با اين مفاهيم، سبب درك بهتر آنان و برخوردي درست در رويارويي با سخناني است كه از كودكان درباره مفاهيم ديني ميشنويم. پژوهشهاي روانشناسان در زمينه رشد ديني، اطلاعات مفيدي را در اختيار ما ـ والدين و مربيان ـ قرار ميدهد. نحوه درك و فهم كودكان و نوجوانان از مفاهيم مجردي مثل خدا، شيطان و بهشت روشن ميكند كه براساس آن نگرانيهايمان را در بُعد تربيت ديني ميكاهيم و ميتوانيم براساس ظرفيت فرزندمان روشهاي آموزشي مذهبي را در پيش گيريم. در ذيل به سير تفكر مذهبي كودكان و نوجوانان ميپردازيم.
در سال های نخست دبستان تا حدود دوازده سالگی، ترس پیشین از خدا کاهش می یابد و به راحتی می تواند با خدا انس بگیرد. با ما همراه باشید تا با تصور کودک از مفهوم قداست خداوند بیشتر آشنا شوید.
چکیده: در سال های نخست دبستان تا حدود دوازده سالگی، ترس پیشین از خدا کاهش می یابد و به راحتی می تواند با خدا انس بگیرد. با ما همراه باشید تا با تصور کودک از مفهوم قداست خداوند بیشتر آشنا شوید.
تعداد کلمات 862 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
تصور کودک از مفهوم قداست خداوند
کودک پیش دبستانی بر این باور است که خداوند ویژگی هایی فیزیکی با قدرتی سحرآمیز دارد که در برابر اعمال بد و ناپسند خشمگین می شود و تنبیه می کند. با این حال، بیشتر کودکان خدا را دوست خود می دانند. در سال های نخست دبستان تا حدود دوازده سالگی، ترس پیشین کاهش می یابد و به گونه ای دیگر در می آید که به قدرت فوق العاده خداوند مربوط بوده، می تواند در دنیای ما به صورت معجزه یا رویداد دیگری ظهور یابد. او در گذشته برای بازدید آفریدگانش به زمین می آمده، اما اکنون در بهشت زندگی می کند و آن مسائل روی نمی دهد.
هشدارها و آسیب های سوالات اعتقادی کودکان (بخش دوم)
در نوشتار پیشین به برخی از اشتباهات رایج و آسیب های ناشی از پاسخ های نادرست به سوالات اعتقادی فرزندان اشاره شد. در این فرصت به بقیه این آسیب ها می پردازیم. با ما همراه باشید.
هشدارها و آسیب های سوالات اعتقادی کودکان (بخش دوم)
برخی از والدین از ایمان به کودکان، به صورتی ناخواسته، سوءاستفاده می کنند.
چکیده: در نوشتار پیشین به برخی ازاشتباهات رایج و آسیب های ناشی از پاسخ های نادرست به سوالات اعتقادی فرزندان اشاره شد. در این فرصت به بقیه این آسیب ها می پردازیم. با ما همراه باشید.
۴. سخت گیری والدین در اجرای همه دستورهای خدا
والدین به دلیل حساسیت بیش از اندازه ای که درباره مسائل دینی فرزندان خود به کار می برند، آنها را از فضای دینی، دل زده و دلسرد می کنند. چنین والدینی انتظار دارند که کودک آنها همانند یک بزرگسال تمام دستورهای خدا را مو به مو و با بالاترین کیفیت اجرا کند و هر کجا کوچکترین ضعفی از او مشاهده می کنند، آن را به پای ضعف ایمان نهاده، کودک را به دور شدن و حمایت نشدن از سوی خداوند تهدید می کنند چنین رفتارهای نادرستی، لذت با خدا بودن را در کودکان از بین می برد و در نتیجه رفتارهای دینی آنها صرفا به علت ترس از خدا با نگرانی از ناراحتی والدینشان خواهد بود، که هر دو مورد به دین داری کودک در آینده صدمات جدی وارد می کند. از این رو لازم است والدین با ملایمت و مدارا و با توجه به توانایی فرزندشان از آنها بخواهند که رابطه معنوی خود را با خداوند حفظ کنند و وقتی با کسالت آنها روبه رو می شوند، آن را واقعیت های طبیعی و امری عادی بدانند؛ چه اینکه برای بزرگسالان هم، چنین حالت هایی گاهی اتفاق می افتد.
معماری برای برآوردن ملزومات یک فرد یا گروه شکل گرفته است. در این فرآیند، معماران به سبب موانعی که قوانین اقتصادی ایجاد میکند، امکان تقلید از هم صنفیهای خود جهت تولید آثاری که تقاضایی برای آن وجود ندارد را از دست میدهند. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که انواع معماری به شکلهای اجتماعی آن جامعه بستگی دارد.
انواع معماری در یک دسته بندی کلی وساده به معماری داخلی، اسلامی، دولتی، تفریحی، رفاهی، آموزشی، تجاری و صنعتی تقسیم بندی میشود که با توجه به گستردگی این مبحث موضوع انواع معماری را در مقالهای دیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.
سبک به ما کمک میکند تا تشخیص دهیم یک بنا در چه زمانی و به چه منظوری احداث شده است. سبک معماری تغییرات قابل ملاحظه ای در طول زمان داشته و گاهی نیز سبک های قدیمی تر احیا شده اند. این سبک ها دارای دو عنصر کلیدی هستند: جزئیات تزئینی و ترکیب و چینش کلی بنا. به طور مثال، هم معبد یونانی و هم کلیسای گوتیک دارای شیروانی نوک تیز هستند اما کلیسای جامع از نظر ظاهر و قرار گیری شیروانی ها و جزییات دیگر مانند مشبک ها و پشت بند ها به راحتی از معبد قابل تشخیص است. انواع سبک معماری در برگیرنده ی جزییات دقیق ساختمان ها، ویژگی های کلیدی بناها و هویت شناسی تاریخی از یونان باستان تا به امروز است. انواع سبک های معماری در دورههای مختلف، کارکرد و مصالح را به عنوان اجزای دستور زبان معماری میتوان لحاظ کرد.
به وبلاگ من خوش آمدیداین وبلاگ در راستای انتشار فعالیتهای فرهنگی ،هنری ،قرآنی ، اعتقادی، دینی ومذهبی ، تربیتی کانون فرهنگی وهنری امام حسن مجتبی شهر سلامی ایجاد وراه اندازی شده است