کد قالب کانون شیوه های تقویت باورهای اعتقادی در قرآن کریم ودعای عرفه امام حسین (علیه السلام)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 77
بازدید دیروز : 7215
بازدید هفته : 7292
بازدید ماه : 12551
بازدید کل : 21220
تعداد مطالب : 2930
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 26 شهريور 1403

باورهای دینی

تـفاوت مـیان شـناخت یـک مـوضوع و ایـمان به آن

انسان مـوجـودی است دارای ذهن، هرگاه ذهـن او با عالـم عـین رابطه بـرقـرار می کند به علم و آگاهی می رسـد آگاهی های انسان سـلسله دریـافت هایی هستند که (از راه چشم و گوش و بینی و دهـان و پوست بدن) با مشاهدات خارجی و مشاهدات درونی (مانند درد، عشق، شادی،غم و..) به انسان منتقل می شود. گاهی این دریافت ها از طریق اندیشیدن و تـفکر به دست می آید. (حسینی بهشتی1360: ص 156) عـلم و ادراک خـط عــقل اسـت و به تنهایی اثرش بسیار کم و نورانیت کمتری از آن حاصل می شود لذا دانش و آگاهی باید تبدیل به باور و یقین گردد.(خمینی 1380: ص 88)

 

موضوعات مرتبط: روشهای اعتقادی
برچسب‌ها: روش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 26 شهريور 1403

شیوه های تقویت باورهای اعتقادی در قرآن کریم ودعای عرفه امام حسین (علیه السلام)

شیوه های تقویت باورهای اعتقادی در قرآن کریم ودعای عرفه امام حسین (علیه السلام)-img
مسائل اعتقادی و باورهای دینی از دیرباز اهمیت فوق العاده ای داشته و از اصلی ترین مباحث بشر به شمار می رفته است اما نیاز به مکتب الهی، معارف و باورهای دینی در عصر حاضر به دلیل مدرنیته شدن جوامع و در پی آن تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی، تغییر ساختار خانواده، تنوع و گستردگی منابع اطلاعاتی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود. در این میان فقدان مهارت و تواناییهای عاطفی - روانی - اجتماعی انسان ها را در مواجهه با آنها آسیب پذیر ودرمعرض اختلالات روانی - اجتماعی و رفتاری قرارداده است و از طرف دیگر مکاتب بشری در حل این مشکلات عاجز و نتوانسته پاسخگوی آ نها باشد؛ در نتیجه پوچی، سردرگمی، بی معنا بودن زندگی، بی هویتی گریبان گیر انسان عصر حاضر شده است. بی تردید تنها معارف و باورهای دینی تعمیق یافته، می تواند راهنما و نقش آفرین برای برون رفت از این معضل بزرگ انسان عصر حاضرو جوامع بشری باشد. مقاله حاضر با استمداد از قرآن کریم و دعای عرفه امام حسین(علیه السلام) به بررسی و ارائه راهکارهای تقویت باورهای دینی از طریق ارائه سه شیوه شهود (به معنای عالم و جهان هستی را در محضر و مشهد خدای تبارک و تعالی دیدن)، احاطه (به معنای خود و جهان هستی را تحت مدیریت و قدرت مطلقه حق تعالی دانستن) و افاضه(به معنای توجه و تمرکز کردن بر مواهب و عطایای بی حساب منعم هستی بخش به انسان) پرداخته تا با بهره گیری از این سه شیوه به عنوان اهرم التزام عملی بتوان در جهت تقویت وتعمیق باورهای دینی مخاطبان بالاخص نسل جوان ونوجوان جامعه اسلامی امروز گام های موثری برداشت.
موضوعات مرتبط: روشهای اعتقادی
برچسب‌ها: روش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 26 شهريور 1403

روش نهادینه کردن باور به توحید در تربیت دینی     ...

برگزاری نشست تربیتی با عنوان “روش های نهادینه کردن باور به توحید در تربیت دینی” در جمع اساتید و کادر موسسه آموزش عالی و مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان با حضور سرکار خانم موسوی استاد حوزه و دانشگاه

در این نشست طاهره سادات موسوی استاد حوزه و دانشگاه در بخش اول سخنان خود با استناد به دعای اول صحیفه سجادیه و خطاب به اساتید و کادر این موسسه و مدرسه،وجود آنان را در حوزه های علمیه نعمت بزرگی برای آنان دانست و بر شکرگزاری از این نعمت سفارش نمود  و بیان داشت:از مباحث مهم در بحث انسان شناسی ، بحث شکر نعمت هاست. شکر واقعی در واقع استفاده درست از نعمت در جای خود است.مقام شاکرین به زبان نیست بلکه به استفاده درست از نعمت است.

موضوعات مرتبط: روشهای اعتقادی
برچسب‌ها: روش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 25 شهريور 1403

معرفی 10 غار شگفت انگیز و معروف دنیا + عکس

رودخانه زیرزمینی پورتو پرنس

معمولاً کسانی که نسبت به غارها آشنایی چندانی ندارند، غارها را مکانی پر از صخره و سنگ تصور می‌کنند و شاید کمتر احتمال بدهند که در آن‌ها بتوان از رودخانه و جریان آب سراغ گرفت.

 به این افراد پیشنهاد می‌شود از یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای جهان، یعنی رودخانه زیرزمینی پورتو پرنس(Puerto-Princesaکه در شهر پالاوان (Palawan) فیلیپین واقع‌شده، بازدید کنند.

 این رودخانه زیبا و مرموز که در زیرزمین جاری است، چندین کانال مختلف دارد. در طول سال‌های متمادی، شکل‌گیری صخره‌ها و مواد معدنی موجود در غار، مناظر زیبایی را خلق کرده است.

 قایق‌های پارویی خالی در دهانه غار منتظر گردشگرانی هستند که می‌خواهند طول این رودخانه پر صخره را که پوشیده از استالاکتیت است بپیمایند.

 این رودخانه زیرزمینی در پارک ملی پورتو پرنسس قرار گرفته است. پارک مزبور در فهرست «عجایب هفت گانه طبیعی زمین» یونسکو قرار دارد

 

موضوعات مرتبط: شگفتی های آفرینش
برچسب‌ها: شگفتی های آفرینش
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 25 شهريور 1403

معرفی 10 غار شگفت انگیز و معروف دنیا + عکس

غار ویتومو گلورم

غار ویتومو گلورم (Waitomo Glowworm) واقع در شمال جزیره نیوزیلند، یکی از زیباترین غارهای جهان به شمار می رود. بعضی‌ها به خاطر زیبایی غیر قابل وصف، نام «بهشت روی زمین» بر آن نام نهاده‌اند.

 

یکی از دلایل زیبایی خیره‌کننده این غار، وجود تعداد بسیار زیادی کرم شب تاب است که منحصراً در نیوزیلند یافت می‌شود.

 

موضوعات مرتبط: شگفتی های آفرینش
برچسب‌ها: شگفتی های آفرینش
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 25 شهريور 1403

معرفی غار کرفتو در کردستان + تصاویر

معرفی غار کرفتو در کردستان + تصاویر

معرفی غار کرفتو در کردستان … تصاویر و مختصات غار کرفتو در کردستان غار کرفتو در 67 کیلومتری شمال شهرستان دیواندره قرار گرفته و جزء غارهای آهکی و طبیعی می باشد و بر طبق تحقیقات زمین شناسی در دوران مزوزوئیک در زیر آب بوده و پس از خشکسالی از زیر آب بیرون آمده است.

 

موضوعات مرتبط: شگفتی های آفرینش
برچسب‌ها: شگفتی های آفرینش
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 24 شهريور 1403

تکیه گاه های واهی رژیم یکی از علل سقوط آن

 
منبع : تاریخ بیست و پنج ساله ایران، ج 1 , نجاتی، غلامرضا

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که برداشت محمد رضا شاه، از دموکراسی و آزادی چگونه بود، و به رغم فقدان پایگاه مردمی، با اتکاء به چه قدرتی حکومت می کرد، چه عناصری تکیه گاه رژیم او بودند، و تا چه حد، به استواری این تکیه گاهها، اطمینان داشت؟

نظریه محمد رضا شاه از دموکراسی و برداشت او از حکومت مردم بر مردم، مانند همه دیکتاتورها بود.وی، در هر دوره از لطنت خود، دموکراسی و آزادی را به نحوی تعبیر می کرد، در اوایل دهه 1340، همزمان با ابداع انقلاب سفید، از پدرش رضا خان، که در شب سوم اسفند 1299 با شبیخون به تهران علیه قانون اساسی قیام کرد و نظام مشروطه را برانداخت، به عنوان کسی که در استقرار مبانی دموکراسی در ایران سهم بزرگی داشته یاد می کند.محمد رضا شاه برای اثبات این ادعای خود، «تضعیف قدرت مجلس » را یکی از نشانه های مبانی دموکراسی می داند و می گوید:

 

موضوعات مرتبط: انقلاب اسلامی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 24 شهريور 1403

منجلابی که خاندان پهلوی در آن دست و پا می‌زد

حمایت شاه و آزاد سازی امیر هوشنگ دولو که به جرم قاچاق مواد مخدر در سوئیس زندانی بود از جمله مسائلی است که در روشنگری اذهان مردم در حمایت شاه از باند قاچاق مواد مخدر مؤثر بود مردم از این مساله حیرت زده شده بودند که چطور قاچاقچی های خرده پای بدبخت به دستور شاه تیرباران می شوند ولی همین شاه دوست خود را (امیر هوشنگ دولو) که به جرم قاچاق مواد مخدر در سوئیس بازداشت شده از محاکمه و زندان می رهاند؟ ! (4)

 

موضوعات مرتبط: انقلاب اسلامی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 24 شهريور 1403

نظام پهلوی

فساد مالی، اخلاقی در نظام پهلوی

منبع : انقلاب اسلامی و ریشه های آن (مجموعه مقالات 2) , سمینار انقلاب اسلامی و ریشه های آن   

فساد مالی در دوران پهلوی همواره وجود داشته است ولی فسادی که بعد از افزایش قیمت نفت سال 1974 (1353) در ایران پدیدار شد، مساله ای بود فراتر از هم آنها و جدا از تمام معیارهای قابل قبول، پورسانت ها و زد و بند با مقاطعه کاران داخلی و بین المللی توسط دربار و اطرافیان شاه چیزی بود که بر هیچ کس پوشیده نبود فریدون هویدا در ارتباط با فساد مالی حاکم در خانواده شاه چنین می نویسد: «فسادی که درون دربار شاه وجود داشت حقیقة ابعاد وحشتناک به خود گرفته بود، برادران و خواهران شاه به خاطر واسطگی برای عقد قرارداد بین دولت ایران و شرکت هایی که گاه خودشان نیز جزو سهامداران عمده آنها بوده حق العمل های کلانی به چنگ می آوردند ولی گرفتاری اصلی در این فقط مساله رشوه خواری یا دریافت حق کمیسیون توسط خانواده سلطنت نبود، بلکه اقدامات آنها الگویی برای تقلید دیگران می شد و به صورت منبعی در آمده بود که جامعه را در هر سطحی به آلودگی می کشانید...سرازیر شدن ثروت های هنگفت به جیب این و آن در موقع عقد قراردادها گاه می شد که رسوایی هایی را نیز به دنبال می آورد.چنانکه یکبار کمیسیون تحقیق سنای آمریکا افشا کرد که در جریان یکی از معاملات با کمپانی های آمریکایی عده زیادی از جمله شوهر خواهر شاه و فرمانده نیروی هوایی ایران (ارتشبد خاتمی) به اتفاق پسر بزرگ اشرف رشوه هنگفتی دریافت کرده اند. (1)

 

موضوعات مرتبط: انقلاب اسلامی
برچسب‌ها: انقلاب اسلامی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 23 شهريور 1403

حقیقت مراقبت چیست؟ | محاسبه نفس چگونه انجام می‌شود؟

از جمله اصول اخلاقى و عرفانى، اصل محاسبه است. سالكان راه خدا و طلّاب دار بقا همان طور كه در صبحگاهان با خویش عهد و میثاق می‌بندند، ساعتى را نیز براى محاسبت و بازنگرى در اعمال روزانه در نظر می‌گیرند.
 

فصل دوازدهم؛ مرابطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه | ۲


مراقبه‏


مرحله دوّم از مراحل مرابطه، مراقبت است. یعنى انسان پس از آن كه با خود عهد و پیمان بست باید در تمام اوضاع و احوال مراقب و نگران خویش باشد، مبادا در اثر غفلت و سهل‌انگارى، عهدى را كه بسته است بشكند.
بدیهى است یكى از صفات بارز مؤمن پاسدارى از عهد و پیمان است، چنان كه فرمود:
«وَ الَّذینَ هُمْ لَاماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ.[١]

 

موضوعات مرتبط: فضایل شناسی
برچسب‌ها: فضایل شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 23 شهريور 1403

نیت و ساختار شخصیت انسان‏


همان گونه كه نیت در كیفیت عمل و ارزش آن مؤثر است در ساختار شخصیت انسان نیز تأثیر بسزایى دارد. اگر بخواهیم مراتب شخصیت افراد را بشناسیم باید آن را در لابلاى انگیزه‏‌ها و اهداف آنان جستجو كنیم. آیا آن كس كه تنها براى سیر كردن شكم خود فریاد مى‏‌كشد با آن كس كه براى نجات عامه مردم تلاش مى‏‌كند برابر است؟ و آیا آن كس كه براى غنیمت به جبهه مى‏‌رود با آن كس كه براى رضاى خدا مى‏‌جنگد مساوى است؟ این برابرى و نابرابرى با شخصیت روحى افراد و مقاصد آنها در ارتباط است نه با اعمالشان، كه عمل به حسب ظاهر یكى است و با هم فرقى ندارد. هر دو فریاد مى‏‌كشند و یا هر دو مى‏‌جنگند، ولى تفاوت در انگیزه فریاد است و با این مقیاس و میزان، امام صادق علیه السلام بندگان خدا را به سه گروه تقسیم مى‏‌كند و هر دسته را متناسب با انگیزه‌‏اى كه در پرستش دارند به عنوان خاصى توصیف مى‌‏فرماید:

 

موضوعات مرتبط: فضایل شناسی
برچسب‌ها: فضایل شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 23 شهريور 1403

تأثیر نیت در ثواب و عقاب‏

اگر بخواهیم مراتب شخصیت افراد را بشناسیم باید آن را در لابلاى انگیزه‏‌ها و اهداف آنان جستجو كنیم. آیا آن كس كه تنها براى سیر كردن شكم خود فریاد مى‏‌كشد با آن كس كه براى نجات عامه مردم تلاش مى‏‌كند برابر است؟
 

نیت و خلود


در حدیثى از امام صادق علیه السلام دراین‌‏باره كه چرا باید دوزخیان براى همیشه در دوزخ و بهشتیان نیز براى همیشه در بهشت باشند نقل شده است كه:
إنَّما خُلّدَ اَهل النّارِ فِی النّارِ لأنَّ نِیاتهِم كَانت فِی الدّنیا أن لو خُلّدُوا فِیها أن‏ یعصُوا اللّه أبداً وَ إنّما خُلّد اَهل الجنَّة فِی الجنّةِ لأنّ نیاتهُم كانت فِی الدّنیا أن لو بَقَوا فیها أن یطیعُوا اللّه أبداً فَبِالنّیات خُلّدَ هؤلاء و هؤلاء ثُمَّ تَلا قَولَه تَعالَى: «قُلْ كُلٌّ یعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ».[١] دوزخیان به این دلیل باید همیشه در دوزخ بسر برند كه نیت‌هاى آنان این بود كه اگر براى همیشه در دنیا بمانند خدا را معصیت كنند، و بهشتیان به این جهت براى ابد در بهشت مى‌‏مانند كه نیت‌هاى آنان این بود كه اگر همیشه در دنیا زنده باشند خدا را اطاعت كنند. و هر دو گروه به خاطر نیاتشان در بهشت و دوزخ جاویدانند. آنگاه این آیه را تلاوت كرد كه خداى متعال مى‌‏فرماید:

 

موضوعات مرتبط: فضایل شناسی
برچسب‌ها: فضایل شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 22 شهريور 1403

جملات در مورد صداقت و راستی + عکس نوشته صادق و راستگو بودن

اداى امانت و صدق حديث‏


از اهمّ واجبات امانت‌دارى، وفاى به عهد و راستگويى است كه بودش نشانه ايمان و نبودش علامت نفاق است و در اهميت آن همين بس كه خداوند متعال در قرآن مجيد در مقام تعريف انبياء، آنان را با صفت «رسول امين» يا «ناصح امين» و صادق الوعد توصيف و معرفى می‌کند. مثلا درباره حضرت نوح می‌فرمايد:
«إذ قالَ لَهُمْ اخوُهُمْ نُوحٌ اَلا تَتَّقُونَ انّى لَكُمْ رَسُولٌ امينٌ.[١٠]
هنگامى كه برادرشان نوح به آنها گفت: آيا تقوا پيشه نمی‌کنيد؟ من براى شما رسول امينى هستم.»
در باره حضرت هود می‌فرمايد:

 

موضوعات مرتبط: فضایل شناسی
برچسب‌ها: فضایل شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 22 شهريور 1403

ادای فرایض و واجبات| ویژگی‌ها و خصوصیات مومنان در قرآن

از اهمّ واجبات امانت‌دارى، وفاى به عهد و راستگويى است كه بودش نشانه ايمان و نبودش علامت نفاق است و در اهميت آن همين بس كه خداوند متعال در قرآن مجيد در مقام تعريف انبياء، آنان را با صفت «رسول امين» يا «ناصح امين» و صادق الوعد توصيف و معرفى می‌کند.
 

 اداى فرايض و واجبات‏ | ۱


يكى ديگر از مهم‌ترين نقاط آغاز، اداء فرايض و اهتمام به واجبات است به ويژه نماز، روزه، زكات، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منكر. مؤمن سالك بايد نماز را در وقت بخواند، نه تنها در وقت كه در اول وقت و هميشه بايد پيش از وقت خود را آماده كند تا در اول وقت به نماز برخيزد، كه امام صادق(ع) فرمود:
«أوّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّهِ وَ آخِرُهُ عَفوَ اللّهِ وَ العَفوُ لَا يَكُونُ إلّا مِن ذَنبٍ.[١]
موضوعات مرتبط: فضایل شناسی
برچسب‌ها: فضایل شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 17 شهريور 1403

تاسوعای حسینی تسلیت

ديدگاه ابن عربي مالكي

 

ابن عربي مالكي1 يكي ديگر از دانشمندان اهل تسنّن است. او در سال 543 درگذشته و مقام و ارج و قربي نزد اهل سنّت دارد. شرح حال او در كتاب هاي تاريخي و كتاب هايي كه به شرح حال مفسّران و راويان مي پردازند، آمده است.

در شرح حال او مي نويسند:

الإمام، العلاّمة، الحافظ والقاضي;2

او پيشوا، بسيار دانشمند، از حافظان سنّت و صاحب منصب قضاوت بود.

 

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 17 شهريور 1403

تاسوعای حسینی تسلیت باد

موضع گيري ديگر

چنان كه گذشت، گروهي به شهادت و قتل سيّدالشهداء عليه السلام توسط يزيد اقرار نمي كنند، بلكه منكر هستند. در مقابل آنها گروهي ديگر موضع گيري ديگري كرده اند. اينان كه از دانشمندان بزرگ اهل سنّت نيز هستند و نزد آنان بسيار بلندمرتبه اند، بر قاتل بودن يزيد اقرار دارند، امّا درباره واقعه كربلا نظر خاصّي ندارند و به اين حادثه عظيم تاريخي بي توجهي مي كنند.

 

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 17 شهريور 1403

تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد

جلوه اي از حقايق

همان گونه كه گذشت، عرفان و تصوف گرايان به گونه اي به مبارزه با حادثه عاشورا پرداخته اند. عبدالقادر گيلاني مبتكر اين شيوه، نزد اهل تسنّن بسيار گرامي به شمار مي رود. با وجود اين هيچ گاه حقيقت مخفي نمانده و حقايق بر قلم و گفتار برخي از علماي اهل سنّت جاري شده و اين شيوه ها را رد كرده اند.

ابوالفرج ابن جوزي حنبلي كه از دانشمندان بزرگ عامه است، در اين باره مي نويسد:

قد ذهب قوم من الجهّال بمذهب أهل السنّة، فقصدوا غيظ الرافضة، فوضعوا أحاديث في فضل عاشوراء، ونحن برآء من الفريقين;

 

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 شهريور 1403

فرزندآوری و خانواده جوان و شاد

۲- نقش محوری آرامش در خانواده

امّا زن و مرد هر دو مایه آرامش یکدیگر هستند و هر دو به نوعی تکیه‌گاه هستند، ولی تکیه بحث آرامش در آیه شریفه بر بانوان است «لِتَسكُنوا إِلَيها» شاید به این جهت باشد که با آن عاطفه بسیار قابل توجّهی که خداوند در بانوان قرار داده است که باعث می‌شود در ایجاد آرامش در منزل سهم بیشتری داشته باشند و اگر با دقّت و حساب شده عمل کنند بیشتر می‌توانند آرامش را در فضای خانواده حفظ کنند.

 

موضوعات مرتبط: خانواده
برچسب‌ها: خانواده شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 شهريور 1403

خانواده و جامعه شناسی خانواده (بخش اول)

زوجیت و تشکیل خانواده در قرآن نشانه‌ای از حکمت الهی

این از آیات خدا است که از خود شما و جنس خود شما برای شما زوج و همسرانی خلق کرده است. یعنی خداوند خلقت را حکیمانه طرّاحی کرده است. چرا همسری آیت است؟ دقّت کنید، بالاترین موهبت الهی در زندگی بشر، در نظام ظاهری زندگی همسری است. بالاترین لذایذ در همسری است، بالاترین انس و الفت‌ها در همسری است که انسان در کنار همسر به یک مؤانستی و آرامشی می‌رسد. خدا از انسان برای خود انسان بالاترین موهبت را طرّاحی کرده است. آیا این آیت الهی نیست؟

 

موضوعات مرتبط: خانواده
برچسب‌ها: خانواده شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 شهريور 1403

خانواده در قرآن

چکیده

    • در موضوع خانواده در قرآن آیات بسیاری وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت و عظمت ساختار خانواده از نگاه قرآن است. در آیه 21 سوره روم، اهمیت خانواده را در سه بخش می‌توان خلاصه نمود:در قرآن آیت بیشتر به معنای حکمت آفرینش آمده است و در آیات مربوط به خانواده نیز همین معنا مورد نظر است.
      1. زوجیت یکی از آیات و نشانه‌های الهی است.
      2. خداوند بین زوج‌ها مودت و رحمت قرار می‌دهد.
      3. این آیات و نشانه‌ها برای کسانی قابل فهم است که اهل تفکر و تدبر باشند.

 

موضوعات مرتبط: خانواده
برچسب‌ها: خانواده شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 15 شهريور 1403

 

 

ش (فردیس): در یک سایت کاملاً الحادی درج شده بود که انسان پس از مرگ به سمت خدا می‌رود، چون انسان پس از مرگ دیگر وجود ندارد. پاسخ چیست؟

قبل از پاسخ دقت شود که اینگونه سایت‌ها، صرفاً الحادی نیستند، بلکه با قصد و غرض، اهداف و برنامه‌هایی در جهت «اسلام زدایی» به وسیله‌ی ایجاد تشکیک، شبهه و ... را دنبال می‌کنند، که در اصطلاح به کار آنها «نفاق و مزدوری» اطلاق می‌شود.

موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 15 شهريور 1403

 

ش (تهران): زمین به نور خدا روشن می‌شود یعنی چه، در حالی که می‌دانیم زمین به نور خورشید روشن می‌شود؟

 

نه تنها زمین، بلکه کل زمین و آسمان‌ها به نور خداوند متعال روشن می‌شود. چنان چه فرمود:

«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الأَرض ...» «النور – 35»

ترجمه: خدا نور آسمان‌ها و زمین است ... .

«نور» یکی از اسمای خداوند متعال است. از ویژگی‌های نور [چه مادی و چه غیر مادی] این است که نور به خودی خود ظاهر و پیداست و سبب پیدایش چیزهای دیگر می‌گردد. به عنوان مثال: خورشید به خودی خود پیداست و هیچ نور دیگری سبب پیدایش آن نمی‌شود، اما هر چیز دیگری به نور خورشید روشن و پیدا می‌شود.

 

موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 15 شهريور 1403

پاسخ به شبهات متعددی پیرامون خدا و دین

ش (تبریز): مقام و اختیارات ائمه را از روایت صحیح بیان کنید و آیا اختیاراتی از قبیل دادن رزق به اهل ‌بیت (ع) داده شده است؟



 اگر قرار باشد فقط به بخشی از مقامات اهل بیت (ع) در روایات صحیح اشاره کنیم،‌ حجم آن چندین کتب خواهد شد. لذا ضمن ارجاع شما به کتبی چون: «اصول کافی، فصل دوم جلد یک و جلد دو» و سایر کتبی که در مناقب اهل عصمت (ع) تألیف شده است، به بخش‌هایی از یک روایت جامع تبرک می‌جوییم:


الف: در مقامات ائمه اطهار (ع):

امام رضا علیه‌السلام:

... همانا خداوند عزوجلّ پیغمبر خویش را قبض روح نفرمود تا دین را برایش کامل کرد و قرآن را بر او نازل فرمود که بیان هر چیز در اوست. حلال و حرام و حدود و احکام و تمام احتیاجات مردم را در قرآن کریم بیان کرده و فرمود:

موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403

عکس نوشته پروفایل شهادت امام رضا؛ اس ام اس و متن تسلیت شهادت امام رضا

6 ـ هشياري سياسي و سازش ناپذيري


ائمه عليهم ‏السلام نه فقط خود با دستگاههاي ظالم و دولتهاي جائر و دربارهاي فاسد مبارزه كرده‏ اند بلكه مسلمانان را به جهاد بر ضد آنها دعوت نموده ‏اند، بيش از پنجاه روايت در وسائل الشيعه و مستدرك و ديگر كتب هست كه «از سلاطين و دستگاه ظلمه كناره ‏گيري كنيد و به دهان مداح آنها خاك بريزيد، هر كس يك مداد به آنها بدهد يا آب در دواتشان بريزد چنين و چنان مي‏شود ..» خلاصه دستور داده ‏اند كه با آنها به هيچ وجه همكاري نشود و قطع رابطه بشود.(27)

امام خميني در جاي ديگر اينطور مي‏فرمايند: ائمه ما عليهم‏السلام همه شان كشته شدند براي اينكه همه اينها مخالف با دستگاه ظلم بودند اگر چنانچه امامهاي ما تو خانه‏ هايشان مي ‏نشستند .. محترم بودند، روي سرشان مي‏گذاشتند ائمه ما را، لكن مي‏ديدند هر يك از اينها حالا كه نمي‏تواند لشکركشي كند از باب اينكه مقتضياتش فراهم نيست، دارد زيرزميني اينها را از بين مي‏برد، اينها را مي‏گرفتند حبس مي‏كردند ..(28)


موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403

عکس نوشته پروفایل شهادت امام رضا؛ اس ام اس و متن تسلیت شهادت امام رضا

 


2 ـ انس به قرآن و تأمل در آن


اصولاً پيوند ميان قرآن و عترت پيوندي عميق، جاودانه و پايدار است كه حديث شريف ثقلين بدان شهادت داده است. شيخ صدوق از يكي از معاصران حضرت چنين نقل كرده است: همه كلام حضرت و جوابها و مثالهايش برگرفته از قرآن بود، هر سه روز يك بار قرآن را ختم مي‏ كرد و مي ‏فرمود: اگر بخواهم در كمتر از سه روز هم مي ‏توانم آن را ختم نمايم اما هرگز به آيه ‏اي نمي ‏رسم مگر اينكه در معناي آن و اينكه درباره چه چيزي و در چه وقتي نازل گشته، مي ‏انديشم.(11)

آن حضرت در مورد پيروي از قرآن مي ‏فرمايد: قرآن كلام و سخن خداست از آن نگذريد و هدايت را در غير آن نجوييد كه گمراه مي‏ شويد.(12)

 

موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403


عکس نوشته پروفایل شهادت امام رضا؛ اس ام اس و متن تسلیت شهادت امام رضا



هشت درس و پيام از هشتمين امام



«اصولاً رسول اكرم (صلی الله علیه واله) و ائمه عليهم ‏السلام طبق رواياتي كه داريم قبل از اين عالم انواري بوده‏ اند در ظلّ عرش و در انعقاد نطفه و طينت از بقيه مردم امتياز داشته‏ اند.»(1)
حضرت امام خميني ضمن بيان مطلب فوق افزوده ‏اند: «و مقاماتي دارند ـ الي ماشاء اللّه‏ ـ چنانكه در روايات معراج جبرئيل عرض مي‏كند: ... هرگاه كمي نزديكتر مي‏شدم، سوخته بودم.(2) با اين فرمايش كه ... ما با خدا حالاتي داريم كه نه فرشته مقرب آن را مي‏تواند داشته باشد و نه پيامبر مرسل.(3) اين جزء اصول مذهب ماست كه ائمه عليهم‏ السلام چنين مقاماتي دارند. چنانكه به حسب روايات اين مقامات معنوي براي حضرت زهرا عليها‏السلام هم هست.(4)»(5)
پيشوايان شيعه تمام عمر خويش را صرف بسط احكام و اخلاق و عقايد نمودند و تنها هدف و مقصدشان نشر احكام خدا و اصلاح و تهذيب بشر بوده، نورشان از بسيط خاك تا آن سوي افلاك و از عالم ملك تا آن سوي ملكوت اعلي پرتوافشاني كرده و مي ‏كند.


موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403

عکس نوشته پروفایل شهادت امام رضا؛ اس ام اس و متن تسلیت شهادت امام رضا

 
 
داستانهایی از سیرت حضرت امام رضا علیه السلام

زندگانى حضرت امام رضا(علیه السلام) پر است از لحظاتى نورانى و شگفت انگيز كه دل شيفتگان را مى ‏برد در این مجال به داستان ها و حکایت هایی اشاره می کنیم که سیرت زیبای آقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام را به تصویر می کشد.

نشانه موى پيامبر(صلی الله علیه واله)


مردى از نوادگان انصار خدمت امام رضا(علیه السلام) رسيد. جعبه‏اى نقره‏اى رنگ به امام داد و گفت :
«آقا! هديه‏اى برايتان آورده‏ام كه مانند آن را هيچ كس نياورده است». بعد در جعبه را باز كرد و چند رشته مو از آن بيرون آورد و گفت: «اين هفت رشته مو از پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) است. كه از اجدادم به من رسيده است». حضرت رضا(علیه السلام) دست بردند و چهار رشته مو از هفت رشته را جدا كردند و فرمود: «فقط اين چهار رشته، از موهاى پيامبر است».
مرد با تعجب و كمى دلخورى به امام نگاه كرد و چيزى نگفت. امام كه فهميد مرد ناراحت شده است، آن سه رشته مو را روى آتش گرفت. هر سه رشته سوخت، اما به محض اين كه چهار رشته موى پيامبر(ص) روى آتش قرار گرفت شروع به درخشيدن كرد و برقشان چهره مرد عرب را روشن كرد.

(از كتاب «ديوان خدا» نوشته نعيمه دوستدار)



************************************

 
موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403

عکس نوشته پروفایل شهادت امام رضا؛ اس ام اس و متن تسلیت شهادت امام رضا

1200 کیلومتر قدم‌گاه خورشید هشتم




امام رضا در مسیر 3450 کیلومتری مدینه تا مرو، درست قطر جنوب غربی به شمال شرقی ایران را طی کرد.

قطری به طول 1200 کیلومتر از آبادان تا سرخس و از شهرهای اهواز، رامهرمز، بهبهان، شیراز، ابرکوه، یزد، نیشابور و سرخس عبور کرد.

امام، 144 کیلومتر دیگر هم پیش رفت تا به مرو که الان در ترکمنستان قرار دارد، وارد پایتخت موقت مامون بشود.

موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403

عکس نوشته پروفایل شهادت امام رضا؛ اس ام اس و متن تسلیت شهادت امام رضا

 


گزارشی جالب از ۱۳۲ روز حضور امام رضا(ع) در ایران

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید امام رضا(ع) در زمان هجرت‌شان از مدینه تا مرو، بیش از ۴ ماه حضور در ایران را تجربه کردند

و در این راه ، مسیری ۱۲۰۰ کیلومتری از آبادان تا نیشابور و سرخس را طی کردند.


موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403

عکس نوشته پروفایل شهادت امام رضا؛ اس ام اس و متن تسلیت شهادت امام رضا

 
 
10نکته آموزنده از حضرت امام رضا (ع)


1- سکوت و دم فرو بستن از کلام نابجا از درهای حکمت است و محبّت دیگران را جلب می کند و راهنمای انسان بر هر امر خیری است.

2- دوست هر کس عقل او و دشمنش جهل و نادانی اوست.

3- محبّت به مردم نیمی از عقل است.

4-عقل کسی کامل نیست مگر اینکه در او ده خصلت باشد: از او امید خیر برود، مردم از شر او در امان باشند، کار خوب دیگران را بزرگ بشمارد - گرچه کوچک باشد، کار خوب خود را کم بشمارد- گرچه زیاد باشد، از مراجعه دیگران برای احتیاجاتشان خسته نشود، در طول زندگی از طلب علم خسته و دلسرد نشود، فقر در راه خدا را از ثروت بیشتر دوست بدارد، ذلّت در راه خدا از عزّت در کنار دشمن خدا برایش محبوب تر باشد، و میل او به گمنامی از مشهور شدن بیشتر باشد. اما خصلت دهم که خیلی مهم است این است: همه را از خود بهتر و پرهیزگارتر ببیند. وقتی شخص بد و پستی را ببیند، بگوید او بهتر از من است، زیرا چه بسا خیر او در درونش پنهان است، بر خلاف خیر من که ظاهر است. و اگر فردی را ببیند که از خودش بهتر و پرهیزگارتر است، برای او تواضع کند تا به درجه او برسد. و چون این خصلت را دارا شد، بزرگواری اش بالاتر می رود، خیر و خوبی اش بهتر و پاکتر می‌گردد، پاداش نیکو دریافت می‌کند و سرور اهل زمان خود می‌شود.
موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403

پیش فرض






همراه با زائران بصیرت

سوزان ترین فریاد از جانب دل های سوخته عشاق و
از سمت زائران درد و امید است که با حنجره بی رمق «صحن»
در این سوگ هم آوا شده اند تا دل بستگی ها به تکثیر برسد.

زائران بصیرت، از فرسنگ های دور آمده اند تا
از نزدیک، فروغ زیبای بهشت را به تماشا بنشینند و
دل را در حرم نور، به خلعت توبه آراسته کنند.


ای دل، تو هم بیا به زیارتِ فرشته های اشکی
که به پابوسِ کفشداری های متبرک آمده اند!

بیا و ببین که چگونه بغض های ملتمسِ زائران
در رکعات «بالاسر» فرو می چکد.


ببین چگونه از هر «السلام علیک»
شعله های اشتیاق برخاسته است.

ای دل، بیا به درگاه صبح جاودان سلام کن
و بر هشتمین خورشیدِ مهر آیین، درود بفرست.





موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403

پیش فرض





امروز، زمینیان به همراهی آسمانیان از درد فراق می گریند
و درسوگ هشتمین کوکب امامت، نوای ماتم سر می دهند؛


چرا که بار دیگر گلی از بوستان نبوی پرپر شد و
امام علی بن موسی الرضا علیه السلام آن امام مهربانی
و آن پرچمدار ولایت، دوستان خود را در غم هجران خویش فرو برد؛

اما بارگاه ملکوتی اش همچون آفتابی پر شکوه در ملک ایران درخشان
و مأمن غریبان و ضامن دل های پریشان است.

ما امروز همراه و هم نوا با کبوتران حرمش دل را به پنجره
فولاد سپرده و به سوگ می نشینیم.


این روز، بر همه رهپویان و دوستداران آن حضرت تسلیت باد.


موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 14 شهريور 1403

 



۩ مسموم زهر جفا ۩

ویژه نامه شهادت جانسوزز امام علی بن موسی الرضا علیه السلام






قالَ علی بن موسی الرضاعليه السلام :

الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعينَ حَسَنَةٍ، وَالْمُذيعُ بِالسَّيِّئَةِ
مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ.


امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرموده اند :

انجام دادن حسنه و كار نيك به صورت مخفى ، معادل هفتاد
حسنه است ؛ و آشكار ساختن گناه و خطا موجب خوارى و پستى مى گردد
و پوشاندن و آشكار نكردن خطا و گناه موجب آمرزش آن خواهد بود.


وسائل الشّيعة : ج 16، ص 63، ح 20990.

موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 13 شهريور 1403

‫قرآن کریم و هر آنچه باید درباره اش بدانیم - ستاره‬‎

قرآن كریم كتابی است كه برای هدایت انسان از جانب خداوند متعال نازل شده است.
در این مجموعه‌ی انسان‌ساز بیاناتی آمده است كه با توجه به این كه موضوع آن‌ها انسان و تربیت اوست، می‌توان آن آیات را در بردارنده‌ی موضوعی از موضوعات روان‌شناسی دانست.
در مورد آیات روان‌شناسی باید گفت: به علت گستردگی موضوع روان‌شناسی، شمارش آیات در این مورد سخت و دشوار است. ولی برخی با طرح موضوعات مختلف روان‌شناسی و بیان آیات مربوط به آن موضوعات؛ حدود هفتصد آیه1 را در این موضوع بر شمرده‌اند. كه البته این رقم و موضوعات ذیل آیات آن، جای تأمل دارد، ما در اینجا تعدادی از مهم‌ترین آیات مطرح شده در مجموعه‌های مختلف را با ذكر موضوع آیه در ذیل می‌آوریم:
1. ارزیابی شخصیت براساس روان‌شناسی:

موضوعات مرتبط: روانشناسی
برچسب‌ها: روانشناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 13 شهريور 1403

روانشناسی اسلامی

تاریخچه روانشناسی اسلامی

یکی از اساسی‌ترین عوامل اهتمام و توجه اندیشمندان اسلامی به انسان‌شناسی و روانشناسی، تأکید قرآن کریم و احادیث صحیح از بنیان‌گذار اسلام حضرت محمد (ص) است که به صورت‌های مختلف شناخت و اصلاح نفس را در سخنان خود مطرح فرموده‌اند.  تا آنجا که حضرت در کلام خود فرموده است: «فَأَنْفَسَهُمْ فَأَسْتُمْ رَبِّی». هر که خود را بشناسد، خدای خود را شناخته است. این آیه می‌تواند اهمیت توجه به روانشناسی اسلامی را نشان دهد. از سوی دیگر پس از دوره رنسانس، علم روانشناسی نیز مانند هر علم دیگری از مادر اصلی خود یعنی علم فلسفه جدا شد و شکل خاص خود را یافت. در نتیجه روانشناسی اسلامی در غرب و شرق به‌عنوان یک دانشگاه در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 راه‌اندازی شد. در آغاز قرن بیستم درباره مباحث این روانشناسی بحث‌هایی صورت گرفت که در نتیجه پایان‌نامه دکتری محمد عثمان النجاتی نوشته شد. پس از آن، نخستین کتاب در زمینه روان شناسی اسلامی نیز با عنوان «الدراسات النفسیه عند المسلمین و الغزالی» منتشر شد. پس از انتشار این کتاب، دامنه بحث در این زمینه گسترده شد و مجلاتی نیز در این زمینه منتشر شد که از مهم‌ترین این مجلات می‌توان به مجله «المسلم» اشاره کرد که در نوامبر ۱۹۷۴ منتشر شد.

 

موضوعات مرتبط: روانشناسی
برچسب‌ها: روانشناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 13 شهريور 1403

روانشناسی اسلامی

روانشناسی اسلامی می‌کوشد با استفاده از منابع قرآنی و فلسفی، روح و ذهن انسان را ارتقاء دهد.

روانشناسی اسلامی به‌عنوان علمی که به بررسی  فعالیت‌های ذهنی و رفتار انسان می‌پردازد، موردتوجه قرار گرفته است. به‌طورکلی اسلام به ارزش و اهمیت روانشناسی به‌عنوان یکی از رشته‌های علوم نوین توجه دارد و برای داشتن زندگی موفق و سالم بر توجه به وضعیت روانی انسان تأکید دارد.

 

موضوعات مرتبط: روانشناسی
برچسب‌ها: روانشناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 12 شهريور 1403

عکس نوشته پروفایل به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

در تاریخ ابن عساکر از شخصی به نام مدرک بن زیاد روایت شده است که می گوید: ما در باغهای ابن عباس بودیم که امام حسن و امام حسین (علیه السّلام)و پسران عباس وارد شدند و مقداری در آن باغها گردش کردند، سپس در کنار یکی از جوی های آن نشستند، آنگاه امام حسن (علیه السّلام)فرمود: ای مدرک آیا غذایی داری؟عرض کردم: آری، و به دنبال آن قرص نانی با قدری نمک و دو شاخه سبزی نزد آن حضرت بردم، و امام (علیه السّلام)آن را خورده و فرمود: ای مدرک چه غذای خوبی!
پس از آن غذایی در نهایت خوبی آوردند، و امام (علیه السّلام)متوجه مدرک شده و به او دستور داد غلامان را جمع کند و آن غذا را نزد آنها بگذارد. مدرک غلامان را جمع آوری کرد و آنها از آن غذا خوردند، ولی امام (علیه السّلام)چیزی از آن نخورد. مدرک عرض کرد: چرا از غذا نمی خورید؟ امام (علیه السّلام)فرمود: «من همان غذا را بیشتر دوست دارم.»

 

موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 12 شهريور 1403

پیام تسلیت هیئت رئیسه مرکز به مناسبت فرا رسیدن رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)

گوشه‏ای از فضایل رسول خدا صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله‏ وسلم� �

گوهر حُسن

زمین عربستان، آشنای گام‏های مردی است از جنس آسمان که در نگاهش ملکوت موج می‏زد و آیینش مهرورزی بود.
اَبَرمردی که خُلق نیکویش مایه مباهات خدای سبحان و سریر شوکتش بر قلب‏های امتش استوار بود.
خلیفة اللهی که کلیددار خزائن الهی و باب رحمت خدا بر زمین بود.
پیامبری از جنس مردم که آسمانه نگاهش عرشی بود، ولی بر روی زمین بین بردگان غذا می‏خورد.
آری، او رسول عدالت بود و برپا کننده داد که دنیا را توشه خویش نساخت، بلکه بدان غبار غمی از چهره مظلوم زدود.

 
موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 12 شهريور 1403

عکس نوشته پروفایل به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

برگی از فضایل آن حضرت

امام حسن مجتبی (علیه السّلام) نخستین مظهر و نشانه کوثر، پانزدهم رمضان سال سوم هجری در دامان پاک فاطمه اطهر (سلام الله علیها) پا به عرصه گیتی نهاد و پرورش یافت. وی نخستین پسری بود که خداوند متعال به خانواده علی (علیه السّلام) و فاطمه (سلام الله علیها)عنایت کرد. رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بلا فاصله پس از ولادتش، او را در آغوش گرفت و در گوش چپش اقامه گفت. این نوزاد را برخلاف آنکه در جاهلیت سابقه نداشت «حسن» و کنیه او را ابومحمد نهاد و این تنها کنیه اوست القاب ایشان سبط، سید، زکی، و از همه معروفتر «مجتبی» است.

موضوعات مرتبط: شهادت ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 12 شهريور 1403

عکس نوشته پروفایل به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

پيوند صلوات و نماز
در تفسير منسوب به امام حسن عسكرى عليه ‏السلام آمده است:
«از حقوق نماز اين است كه پس از نماز، با اعتقاد به اينكه پيامبر و آلش بهترين انتخاب شدگان هستند، بر آنها صلوات بفرستى». از امام صادق عليه ‏السلام نيز روايت شده است:

«روزه با دادن زكات فطره تمام مى ‏شود، همان‏طور كه نماز با صلوات بر محمد و آلش به پايان مى ‏رسد.

كسى كه روزه بگيرد و عمدا زكات فطره ندهد، روزه‏اش، روزه نيست، همان‏گونه كه اگر كسى نماز بخواند و عمدا صلوات بر محمد و آلش را ترك كند، نمازش، نماز واقعى نخواهد بود».




 
 
 
 
 
 
 
 
موضوعات مرتبط: شهادت ها