کد قالب کانون کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 366
بازدید دیروز : 2258
بازدید هفته : 7412
بازدید ماه : 13884
بازدید کل : 88705
تعداد مطالب : 2941
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/u1001/22/ag4_0.jpg

 

2 قرائت قرآن در خانه

نكته ديگرى كه در احاديث قرائت قرآن وجود دارد اين است كه اين احاديث مسلمانان را به تلاوت قرآن در منازلشان تشويق فراوان مى كند و خواص و آثار گوناگونى بر آن مى شمارد.

فايده اوّل اينكه: خواندن قرآن در منازل سبب اعتلاى كلمه حق و نشر حقايق اسلام، موجب انتشار و كثرت قرآن خواهد بود زيرا وقتى كه انسان در منزل خود قرآن بخواند همسر و فرزندان وى نيز طبعا در اين عمل از وى پيروى نموده و به خواندن قرآن تشويق مى گردند، و در نتيجه به خواندن قرآن گرايش يافته وتعداد قرآن خوانان روز بروز افزايش پيدا مى كند.

 

 

موضوعات مرتبط: شناخت قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/u1001/22/ag9_0.jpg

شناخت خداوند بوسیله عقل ، معجزه قرآن کریم

پیدا کردن مسیر درست و راه شناخت خداوند

کسب معرفت و شناخت به خدا و قرآن نماینگر راه ما انسان ها

موضوعات مرتبط: شناخت قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 5 دی 1402

دیدگاه های موجود در مورد اعجاز قرآن‌

درس 4: اعجاز قرآن

 «21» یَأَیُّهَا النّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

  ترجمه: ای مردم، پروردگارتان را عبادت کنید، که شما و پیشینیانِ شما را آفریده است، تا اهل تقوا شوید.

 در بیست آیه گذشته، خداوند حالات و ویژگی های سه گروه از مردم را بیان نمود: پرهیزگاران، کافران و منافقان. این آیه بدنبال مقایسه افکار و عقاید، و رفتار و گفتار این سه گروه، راه سعادت و نجات را مشخص ساخته و می فرماید:

 

موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 5 دی 1402

 

 اهداف گزاره‌های علمی قرآن - قرآن و علم

 «23» وَإِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَی عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّنْ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَآءَکُمْ مِّن دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَدِقِینَ

 

 ترجمه: و اگر در آنچه بر بنده خود (از قرآن) نازل کرده ایم، شک دارید، پس (لااقل) یک سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را، از غیر خداوند (بر این کار) دعوت کنید، اگر راست می گویید.

 هر پیامبری برای اثباتِ نبوّت خود، باید معجزه ای ارائه دهد که دیگران از انجام مثلِ آن عاجز باشند. قرآن، معجزه پیامبر اسلام است که بشر از آوردن کتابی همانند آن از نظر لفظ و محتوا، ناتوان است.

 

موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 5 دی 1402

وَ ماتَعْبُدون مِن دون اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّم» یعنی شما و آنچه از غیر خدا پرستش می کنید، هیزمِ دوزخ است.

 از این آیه می آموزیم که:

 1- در مورد حقانیّت دین خود، با قاطعیّت سخن بگوییم و به درستیِ دین خود یقین داشته باشیم. این آیه خطاب به مخالفان می فرماید: «لَم تَفْعَلوا وَلَنْ تَفْعَلوا» یعنی نتوانستید و نخواهید توانست که مثل قرآن را بیاورید.

 

موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 4 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/u1001/download/ag2.jpg

دليل عقلى بر وجود خدا در قرآن

نخستين مسأله‌اى كه در بخش خداشناسى در قرآن مطرح مى‌شود اينست كه آيا در قرآن كريم براى اثبات وجود خدا استدلال شده است يا نه؟ بسيارى از مفسّران مخصوصاً كسانى كه قدمى در علم كلام برداشته‌اند مثل فخر رازى، آيات زيادى از قرآن را (از جمله تقريباً تمام آياتى كه مشتمل بر آيات تكوينى الهى است) ناظر به اثبات وجود خدا دانسته و مفاد آنها را به صورت براهينى درآورده‌اند كه بازگشت اكثر آنها به «برهان نظم» است. در برابر ايشان دسته‌ى ديگرى از مفسّران معتقدند كه قرآن كريم وجود خدا را بى‌نياز از استدلال دانسته و در صدد اثبات آن برنيامده است و براهينى كه دسته‌ى اول ادّعا كرده‌اند يا در مقام اثبات توحيد و نفى شرك است يا اينكه اساساً به صورت برهان در قرآن نيامده است، و اين، مفسّران هستند كه پاره‌اى از بيانات قرآنى را با ضميمه كردن مقدّمات ديگرى به صورت برهان درآورده‌اند.

 

موضوعات مرتبط: معارف قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 4 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/u1001/22/ag1_0.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

درس اول

مقدمه معارف

همان طوری كه امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه) فرموده اند، قرآن كریم اقیانوسی است بی‌كران كه رسیدن به اعماقش جز برای حضرات معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) امكان پذیر نیست، ولی در عین حال، هم خود قرآن و هم معصومین (علیهم السلام) به مردم توصیه می فرمایند كه در آیات قرآن تدبّر كنند.
قرآن كریم می فرماید: «كِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَیْكَ مُبارَك لِیُدبّروا آیاتَه[1]؛ كتاب پربركتی را بر تو نازل كردیم تا در آیاتش تدبّر كنند. بلكه به این اندازه هم اكتفا ننموده و كسانی كه تدبر در قرآن نمی‌كنند را مورد مؤاخذه قرار داده، می فرماید: اَفَلا یَتَدَبَّرُونَ القُرآنَ اَمْ عَلی قلوب اقفالها[2]؛ (مگر در قرآن تدبر نمی‌كنند یا این كه بر دلهاشان قفل زده شده؟).

 

موضوعات مرتبط: معارف قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 4 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/u1001/22/ag3_0.jpg

درس دوم تقسیم بندى معارف قرآن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

درس دوّم _ تقسیم بندى معارف قرآن

طرح دسته بندى آیه ها

پیدا كردن یك عنوان كلى براى مفهوم یك یا چند آیه كار مشكلى نیست. مثلاً آیاتى كه درباره نماز یا جهاد یا امر بمعروف و نهى از منكر است؛ ولى شكل دادن و گنجانیدن عنوانهاى در یك نظام به این آسانى نیست. یعنى فرض كنید كه ما همه قرآن را بررسى كردیم و مفاهیمى كه بدست مى آید مثلاً تحت صد عنوان دسته بندى كردیم. حال خود این عنوانها را چگونه تنظیم نماییم تا یك نظام منسجمى به وجود بیاید؟ مثلاً آیه اول قرآن، حمد خداست، پس اولین عنوان «حمد خدا»؛ مى شود و آیه اول سوره بقره راجع به كسانى است كه هدایت قرآن شامل حال آنها مى گردد. و همین طور سایر عنوآنها، آیا به همین ترتیب عنوانها را دسته بندى كنیم؟ یا مى شود در بین اینها هم نظامى برقرار كرد و یك نقطه شروع طبیعى و منطقى برایش در نظر گرفت؟
این عنوانها را مى توان تحت عنوانهاى كلى ترى مندرج كرد. مثلاً، نماز، روزه، خمس، زكات و... را تحت عنوان عبادات؛ و بیع، اجاره، قرض و... را تحت عنوان معاملات، و همچنین سایر عنوانها. حالا خود این عنوانهاى كلى را چگونه تنظیم كنیم؟ و چه رابطه اى بین آنها در نظر بگیریم؟

موضوعات مرتبط: معارف قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 3 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/image/c24f18d920a89b7b186b02d79439d92c.jpg

آموزش خویشتنداری به کودکان

  روانشناسی دانشگاه استنفورد آزمایش جالبی را  بر روی تعدادی از کودکان انجام داد. آنها به هر  یک از بچه ها  یک شیرینی می دادند و می گفتند اگر آن شیرینی را تا بازگشت دوباره مربی به اتاق نخورد شیرینی دیگری را نیز به او خواهند داد. سپس او را در اتاق تنها می گذاشتند و رفتار او را زیر نظر می گرفتند.

 
موضوعات مرتبط: تربیت
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 3 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/image/fd0a59a19178af0d6759115e5fcdeaff.jpg

مگه نگفتم؟ راهی آسان برای لجبازتر کردن بچه ها

 

 مگه نگفتم؟ » روشی است برای خنک شدن دل والدین و لجبازتر شدن بچه‌ها. در این روش مادر بارها به فرزندش تذکر می‌دهد که: «هوای پارک سرده یه لباس گرم بپوش» و بچه هم می‌گوید: «نه، همین‌که پوشیدم خوشگل تره» اما وقتی از ماشین پیاده می‌شوند بچه سردش می‌شود و اینجا نوبت مادر است که هشدارهای قبلی‌اش را مثل چماق توی سر بچه بکوبد که:  

«مگه نگفتم هوای پارک سرده هان؟ گفتم یا نگفتم؟»

در اینجا مادر از درایت خودش احساس غرور می‌کند و امیدوار است این اتفاق درس عبرتی بشود برای آینده.  اما بچه، نه‌تنها از رفتارش درس نمی‌گیرد و سر عقل نمی‌آید بلکه از اینکه این‌طور تحقیرشده عصبانی می‌شود و در اولین فرصت این تحقیر مادر را با منفی کاری و لجبازی بیشتر تلافی می‌کند.

این جور مواقع بهتر است مادر گرامی خیلی محترمانه لباس گرمی را که همراهش آورده به بچه بدهد تا بپوشد و دور سرکوفتهای بعدی را خط بکشد. اینطوری شاید درس عبرت بشود. شاید هم نشود.

 بچه است دیگر!  

موضوعات مرتبط: تربیت
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 3 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/image/cc0d329681ef48fc853ab65ab1f22d14.jpg

علاقه کودک به شنیدن داستانهای تکراری

صد و سی و هفتمین بار است که داستان کدو قلقله زن را می شنود اما هنوز مثل بار اول (بلکه بیشتر) از شنیدن آن لذت می برد. هر چند این کار بچه ها حوصله والدین را سر می برد اما کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

 

موضوعات مرتبط: تربیت
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 3 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/image/3befecc314ceb90d970e68d4e18e763d.jpg

مهارتهای اجتماعی کودکان

اولیای کودکان امیدوارند که کودکانشان در مدت زمانی که به پیش دبستان می‌روند چیزهای زیادی یاد بگیرند، شعر بخوانند نقاشی کنند و مفاهیم علمی را بیاموزند اما باید توجه داشت که کسب مهارت‌های دیگری لازم است تا یادگیری برای کودک تسهیل شود. مطالعات نشان می‌دهند که کودک در آغاز ورود به پیش دبستان نیازمند کسب و توسعه‌ی مهارت‌ های اجتماعی هستند که کلید یادگیری محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر، این گونه مهارت‌ها اساس یادگیری خواندن، نوشتن ریاضیات و علوم هستند. تقویت اعتماد به نفس، مهارت همکاری و ارتباط با دیگران، خود کنترلی و حس کنجکاوی از جمله‌ی این مهارت‌ های اجتماعی هستند.

 
موضوعات مرتبط: تربیت
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 2 دی 1402

با دست خودت، کمپوت‌ها را به بچّه‌ها می‌دهی!
 
شهید غلامحسین افشردی

مسؤول تدارکات از جا بلند شد. رنگ از صورتش پریده بود. علی به دست‌های لرزان او نگاه کرد:

-‌ برادر باقری به خدا من تقصیری ندارم.

حسن با ناراحتی رو به او کرد و گفت: «شما تقصیری ندارید؟ پس چه کسی مقصر است؟ لابد بچّه‌های رزمنده مقصرند که اهدایی خانواده‌ها را تحویل نمی‌گیرند.»

-‌ برادر باقری به خدا هر وقت ما به این بچّه‌ها کمپوت دادیم، دیدیم آبش را می‌خورند و میوه‌اش را می‌اندازند دور. خُب برادر جان، این اسراف است. من هم تصمیم گرفتم که دیگر به آن‌ها کمپوت ندهم.

 

موضوعات مرتبط: داستانهای موضوعی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 2 دی 1402

تا خط تثبیت نشود، نمی‌روم!
 
شهید محمود پایدار

 

با حمله‌ی بچّه‌ها خط شکسته شد. اگرچه به خاطر خیانت جاسوسان عده‌ی زیاد شهید شدند، ولی نیروهای گردان ما آن‌طور عمل کردند که از یک گردان خط شکن انتظار می‌رفت. هر وقت به یاد می‌آورم که چطور خالصانه و عاشقانه جلو می‌رفتند، از خودم می‌پرسم: «آیا باز هم می‌توانم با چنین مردان و انسان‌های عاشقی رو به رو شوم. آن‌هایی که جانشان را کف دستشان می‌گذاشتند و جلو می‌رفتند؟»

موضوعات مرتبط: داستانهای موضوعی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 2 دی 1402

متن وصیت‌نامه شهید محمد نصراللهی

تدبیر جالب
شهید محمّد نصراللهی

در این عملیّات ما خیلی اطلاعاتی عمل کردیم. کل افرادی که از جریان عملیّات خبر داشتند، چند نفر بیشتر نبودند. همه طوری عمل می‌کردند که هیچ کس بویی نبرد. در این میان وظیفه‌ی نصر اللهی از همه دشوار‌تر بود. او باید ۲۵۰ قایق را ظرف مدّت چند روز طوری از اهواز به منطقه منتقل می‌کرد و آن‌جا آن‌ها را استتار می‌کرد که حتّی نیروهای خودی هم متوجّه‌ی این انتقال نشوند. و این در حالی بود که بخش عمده‌ای از مسیر از دارخوین تا پشت نخلستان‌های بهمنشیر به بعد در دید دشمن بود.

نصراللهی تدبیر جالبی کرده بود. سه – چهار راننده‌ی کار کشته مثل نصر الله جهانشاهی انتخاب کرده بود و روی تریلی‌ها را چادر کشیده بودند. روزها قایق‌ها را بار می‌کردند و روی آن‌ها را چادر می‌کشیدند. شب‌ها آن‌ها از کنار ساحل راه می‌افتادند و می‌رفتند به سمت جاده‌ی اهواز – خرمشهر، بعد دور می‌زدند و برمی‌گشتند به طرف جاده‌ی طلائیه و از روی پل جدید که شبانه زده شده بود، می‌رفتند به سمت اروند. و قایق‌ها را در نهرها مخفی می‌کردند. به طوری که صبح هیچ اثری از قایق‌ها معلوم نبود. آن‌ها طوری استتار شده بودند که تا نمی‌رفتی و روی آن‌ها خم نمی‌شدی و با دقت نگاه نمی‌‌کردی، نمی‌توانستی قایق‌ها را پیدا کنی.[۱]

فرماندهی و مدیریّت،شهید محمّد نصراللهی، ص ۴۵ و ۴۶٫ 


[۱]. لبخند ماندگار، ص ۶۰٫

موضوعات مرتبط: داستانهای موضوعی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 2 دی 1402

عکس نوشت/ شهید «محمود پایدار»

چادر فرماندهی
 
شهید محمود پایدار

معمولاً توی چادر فرماندهی هفت هشت نفر بیشتر نمی‌خوابند. ولی توی چادر آقای پایدار این‌قدر افراد مختلف جمع می‌شدند که دیگر جای سوزن انداختن هم باقی نمی‌ماند. شاید نزدیک ۳۰ نفر توی چادر ایشان می‌خوابیدند.

 

موضوعات مرتبط: داستانهای موضوعی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 2 دی 1402

Reza rahgozar.jpg

قصه ظهر جمعه

موضوعات مرتبط: صوتی تصویری
برچسب‌ها: داستانها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 1 دی 1402
 
شب یلدا

آنها دریافتند که اول پاییز و بهار روز و شب برابر و در اول تابستان روز بلندتر از شب است. آنها گاه شماری خود را بر اساس چهل روز، چهل روز تقسیم کردند. در فرهنگ ایرانیان و نیاکان ما عدد چهل مانند عدد شش و دوازده قداست خاصی دارد. واژه های «چله نشستن»، «چل چلی» و در طبرستان واژه های «پیرا چله، گرما چله» نشانه اهمیت این عدد در میان فرهنگ ایرانی است. آنها در اصل ماه را به چهل روز تقسیم کردند و نه ماه داشتند. اما پس از مدتی این روزها به سی روز تغییر پیدا کرد و ماه سی روزه شد.

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 1 دی 1402
یلدا، شب چله

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذرماه (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی(نخستین روز زمستان) اطلاق می شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می گیرند. این شب در نیم کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش تر و طول شب کوتاه تر می شود. یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می داد و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
برچسب‌ها: ویژه نامه شب یلدا
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 1 دی 1402
شب یلدا

اگر چه شب یلدا، شب خنده و سرگرمی و شاد بودن با فامیل و اقوام است و شب گزارش دادن از قسط و کرایه خانه و غیره نیست؛ اما این به معنی آن نیست که فقط انسان ها از لحاط فیزیکی دور هم بنشینند و سرگرم باشند، ولی از لحاظ روحی و درک کردن هم، کمترین همنشینی را با هم داشته باشند. به عبات دیگر، این شب نشینی ها و دور هم بودن ها، باید اقوام و خویشاوندان را بیشتر به هم نزدیک کرده و زمینه مهربانی و دلسوزی آنان را به هم بیشتر کند و در ادامه زندگی، غمخوار یکدیگر باشند.

موضوعات مرتبط: مناسبتی
برچسب‌ها: ویژه نامه شب یلدا