کد قالب کانون احکام دو دقیقه ای 2

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 516
بازدید دیروز : 1574
بازدید هفته : 3316
بازدید ماه : 17599
بازدید کل : 44354
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 15 مرداد 1402

احکام-دو-دقیقه-ای

اصل و فرع‏

مواردى در فقه وجود دارد كه فرع، مهمتر از اصل است همچون موارد زير:
1. سلام مستحب است و جواب سلام واجب است.[6]
2. نماز جماعت مستحب است ولى تبعيت از امام جماعت در افعال واجب است.[7]
3. نذر واجب نيست، ولى عمل به آن واجب است.[8]
4. روزه اعتكاف مستحب است ولى روزه روز سوم واجب است.[9]

هفت نكته درباره استخاره‏

1. استخاره عبارت است از آن كه انسان در كارى كه قصد انجام آن را دارد از خداوند بخواهد كه او را به آنچه خير و صلاح اوست اعم از انجام فعل يا ترك آن راهنمايى كند.[10]
2. استخاره براى رفع ترديد است نه براى پيشگويى‏[11] و آينده نگرى مانند قبولى امتحان، رسيدن به حاجت، خوب شدن مريض و ...[12]
3. استخاره در كارهاى مباح است نه در كارهاى واجب و حرام و مكروه.[13]
4. استخاره بعد از فكر و مشورت كردن است.[14]
5. عمل كردن به نتيجه استخاره واجب نيست، گر چه بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.[15]
6. تجديد استخاره صحيح نيست مگر اين كه مدت قابل ملاحظه ‏اى بگذرد و يا شرايط استخاره تغيير كند.[16]
7. استخاره آدابى دارد همچون وضو داشتن هنگام استخاره، رو به قبله بودن، سخن نگفتن در بين استخاره، استخاره در زمان و مكان مقدس مانند روز جمعه و مسجد و مشاهد مشرفه و ...[17]

بى ‏توجهى به اولويت ‏ها

بسيارند افرادى كه به اولويت ‏ها توجهى ندارند همچون موارد زير:
1. عيب جويى حرام را انجام مى ‏دهند ولى امر به معروف واجب را انجام نمى‏ دهند.
2. خرج ‏هاى مستحبى مى ‏كنند ولى خرج‏ هاى واجب همچون اداى بدهى و خمس و زكات را لازم نمى‏دانند.
3. واجبات ميت همچون عمل به وصيت و اداى بدهى را انجام نمى ‏دهند ولى براى او خيرات مى ‏كنند.

دو نكته درباره اسراف‏

1. اسراف يكى از گناهان كبيره و حرام است‏[18] و نمونه‏ هاى زيادى در محيط زندگى دارد، همچون اسراف در آب، برق، نان و ...
2. چند چيز اسراف نيست مانند: اسراف در كار خير، لباس ‏هاى مورد نياز، عطر زدن، آنچه براى بدن مفيد است.
3. غذاى مورد نياز بدن هر قدر كه باشد، اسراف محسوب نمى ‏شود.
4. خوردن بيجا و پرخورى و زياده روى مكروه است.[19]

دو نكته درباره وسواسى‏

1. بر شخص وسواس واجب است به افراد معمولى رجوع كند.[20]
2. وسواس جايز نيست به شك خود اعتنا كند.[21]

عبادت‏هاى حرام‏

برخى از عبادت‏ ها گناه محسوب مى ‏شوند و باطل هستند همچون موارد زير:
1. نماز، روزه، طواف و اعتكاف در حال‏ حيض و نفاس باطل و گناه است.[22]
2. نافله ظهر و عصر در سفر.[23]
3. اذان و اقامه براى نمازهاى غير يوميه يا اذان قبل از وقت.[24]
4. وضو بعد از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى ‏كند از او سر نزده).[25]
5. روزه عيد قربان و فطر.[26]
6. روزه يوم الشك به نيت اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى ‏داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى ‏شود.[27]
7. خوندن سوره‏ هايى كه سجده واجب دارد در حال جنابت و حيض و نفاس حرام است.[28]

 

پی نوشتها:

 

-----------------------------------

 

[1] تحريرالوسيله، مترجم، ج 1، ص 312، م 1.

 

[2] تحريرالوسيله، مترجم، ج 1، ص 324، م 8.

 

[3] توضيح المسائل محشى، ج 1، ص 648.

 

[4] توضيح المسائل محشى، ج 1، ص 648.

 

[5] عروة الوثقى، ج 1، ص 601.

 

[6] تحريرالوسيله مترجم، ج 1، م 8.

 

[7] همان، ج 1، ص 494، م 9.

 

[8] همان، ج 3، ص 195.         

 

[9] همان، ج 2، ص 565.

 

[10] فرهنگ فقه، ج 1، ص 401.

 

[11] فرق استخاره و تفأل اين است كه استخاره براى انتخاب است و تفأل براى اطلاع، استفتائات بهجت، ج 1، ص 412.

 

[12] استفتائات سيستانى، ص 405، س 1595؛ مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 161.

 

[13] توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 1022؛ قاعدة القرعه، شيخ حسين كريمى، مركز فقهى ائمه اطهار( ع)، ص 79.

 

[14] عروة الوثقى، ج 2، ص 411، كتاب الحج.

 

[15] استفتائات امام خمينى، ج 2، س 75 و 76؛ اجوبة الاستفتائات، س 1434؛ استفتائات مكارم، ج 1، س 858.

 

[16] احكام خانواده، آية الله مكارم شيرازى.

 

[17] جواهر الكلام، ج 12، ص 162؛ فرهنگ فقه، ج 1، ص 402.

 

[18] تحريرالوسيله، ج 1، ص 275؛ فرهنگ فقه، ج 1، ص 479

 

[19] توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 539، م 2637.

 

[20] توضيح المسائل ده مرجع، م 209؛ اجوبة الاستفتائات، س 143.

 

[21] استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، س 298- 296؛ اجوبة الاستفتائات، س 311.

 

[22] توضيح المسائل محشى، ج 1، ص 260.

 

[23] توضيح المسائل محشى، ج 1، ص 426.

 

[24] همان، ص 518.

 

[25] همان، ص 227.

 

[26] همان، ص 964.

 

[27] همان، ص 889.

 

[28] همان، ص 545.

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: مکتوب