جلوه اي از حقايق
همان گونه كه گذشت، عرفان و تصوف گرايان به گونه اي به مبارزه با حادثه عاشورا پرداخته اند. عبدالقادر گيلاني مبتكر اين شيوه، نزد اهل تسنّن بسيار گرامي به شمار مي رود. با وجود اين هيچ گاه حقيقت مخفي نمانده و حقايق بر قلم و گفتار برخي از علماي اهل سنّت جاري شده و اين شيوه ها را رد كرده اند.
ابوالفرج ابن جوزي حنبلي كه از دانشمندان بزرگ عامه است، در اين باره مي نويسد:
قد ذهب قوم من الجهّال بمذهب أهل السنّة، فقصدوا غيظ الرافضة، فوضعوا أحاديث في فضل عاشوراء، ونحن برآء من الفريقين;1
اين كارها را (يعني برگزاري جشن و مجالس سرور و شادي در ايّام عاشورا) نواصبي از اهل شام انجام مي دهند تا به واسطه اين اعمال شيعيان را آزار دهند. حتّي آنها براي اين كارها احاديثي را جعل مي كنند. ما از هر
دو گروه (يعني هم گروه اوّل كه عزاداران باشند و هم گروه دوم كساني كه مجالس سرور در روز عاشورا برپا مي كنند) اعلام بي زاري مي كنيم.
عيني حنفي كه يكي ديگر از دانشمندان سنّي است، در ردّ اين ديدگاه مي گويد:
اختلق أعداء أهل البيت أحاديث في استحباب التوسعة علي العيال يوم عاشوراء والاغتسال والخضاب والاكتحال;2
دشمنان اهل بيت احاديثي را در فضيلت، ارزش و استحباب عيدي دادن به خانواده و افزودن بر خرج و مخارج در روز عاشورا، جعل كرده اند.
اينان كساني را كه معتقدند روز عاشورا عيد است و در باره آزردن اهل بيت و شيعيانشان حديث جعل كرده اند، به عنوان «نواصب» خوانده اند. 1 . الموضوعات: 2 / 199.
2 . عمدة القاري: 5 / 347.
نظرات شما عزیزان: