کد قالب کانون فضایل اخلاقی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1919
بازدید دیروز : 1574
بازدید هفته : 4719
بازدید ماه : 19002
بازدید کل : 45757
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1403

تنها فضایل اخلاقی برای سعادتمندی کافی نیست!

اداء فرائض

 

۷ - ابزار تشخیص وظیفه

در دین اسلام برای تشخیص آنچه که بر انسان در زمان‌ها و مکان‌های مختلف واجب و فرض می‌باشد، دو وسیله و ابزار تعیین شده است که مراجعه به آنها و استفاده‌ی صحیح و درست از آنها می‌تواند انسان را به سوی مسیر درست هدایت کند. این دو وسیله عبارتند ار: عقل و وحی.

آنان که با آیات قرآنی آشنایی دارند به خوبی می‌دانند که در هیچ کتاب آسمانی به‌اندازه‌ قرآن به عقل و دلایل عقلی بها داده نشده است.[۳۰]

با مراجعه به احادیث و روایات نیز می‌بینیم که مسئله‌ حجیّت عقل برای انسان‌ها از مسلّمات است.
در روایتی امام صادق‌ (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: حجت خدا بر بندگان پیغمبر است و حجت میان بندگان و خدا عقل است.[۳۱]

یعنی خدا دو ابزار برای شناسایی مسیر صحیح قرار داده که عبارتند از پیامبران به عنوان رسانندگان وحی الهی به بندگان و عقل که وسیله‌ مناسب تشخیص درست از نادرست و سود از زیان می‌باشد. البته طبق این روایت عقل از دو سو حجت و دلیل می‌باشد، اول دلیل و حجت خدا بر بندگان و دوم دلیل و حجت بندگان بر خدا. به عبارت دیگر خداوند به سبب وجود عقل می‌تواند از بندگانش این پرسش را داشته باشد که چرا چنین و چنان کردی و بندگان نیز با دلایل عقلی می‌توانند علّت کارهای خویش را برای خدا توضیح دهند و از خدا درخواست جزای مناسب با اعمال خویش را نمایند.
امام باقر‌ (علیه‌السّلام) فرمود: چون خداوند متعال عقل را آفرید به او فرمود پیش بیا، پیش آمد فرمود برگرد، برگشت فرمود بعزت و جلالم مخلوقی بهتر از تو نیافریدم، امر و نهی و پاداش و کیفرم متوجه تو است.[۳۲]



۸ - اداء فرائض و مقام بندگی

عبودیت، تسلیم حق بودن و گردن نهادن به خواست الهی است، یعنی عبد جز رضای حق نخواهد و در برابر او در ذلّت و اطاعت مطلق باشد که اصل عبودیت، خضوع و تذلّل است. بنابراین عبد در برابر مولا، وجودی برای خویش قائل نیست، ملازم مولاست و از وی فاصله نمی‌گیرد، آزادی و استقلال را از خود سلب می‌کند و در برابر مولای خویش هیچ‌گونه خلاف و تعدّی نمی‌کند، مطیع اوست و به اراده و خواست او عمل می‌کند. بدین‌ترتیب هر کس لباس بندگی حق به تن کند و ذلّت عبودیت را پذیرا شود به عزّت ربوبیت رسد.[۳۳]


اطاعت نیز که عبارت است از گردن نهادن در برابر اوامر و نواهی مولی، خود یکی از شؤون عبودیت و بردگی برای مولی است، زیرا اگر مولی برده‌ای را مالک می‌شود، هیچ منظوری ندارد جز اینکه مالک اراده و عمل برده باشد، به‌طوری که برده‌اش اراده نکند مگر آنچه را که مولی اراده می‌کند و هیچ عملی را انجام ندهد مگر آنچه را که مولایش از او بخواهد انجام دهد، پس طاعت مولی نحوه‌ای از عبودیت عبد است.[۳۴]


بنابراین مقصود از انجام واجبات، رسیدن به مقام بندگی است، که در سایه‌ی دل سپردن به فرامین و دستورات الهی حاصل می‌شود.

۹ - شروط بندگی

بندگی و عبادت با دو شرط متحقّق می‌شود: محبّت و اطاعت، و اطاعت بدون علم و سپس عمل به خواست معبود و رضای محبوب امکان ندارد. آنها که از خود چیزی می‌تراشند و پیش خود مطالبی را سرهم می‌کنند و به عنوان عبادت و اطاعت انجام می‌دهند آنها بنده خویشند نه بنده خدا.

 

۱۰ - پانویس

 


 

 

۱. ↑ فیومی، احمد، ‌المصباح المنیر، ص۶۴۸، منشورات دار الرضی‌.    
۲. ↑ مصطفوی‌، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‌، ج۹، ص۵۹، تهران، انتشارات وزارت ارشاد، ۱۴۱۶ق، چ اول.    
۳. ↑ دستغیب، عبدالحسین، گناهان کبیره، ج۲، ص۱۸۹، تهران، انتشارات ناس، ۱۳۷۰ش.
۴. ↑ نساء/سوره۴، آیه۶۹.    
۵. ↑ حسینی همدانی، سیدمحمدحسین، انوار درخشان، ج۴، ص۱۱۰، تحقیق محمدباقر بهبودی، تهران، انتشارات کتابفروشی لطفی، ۱۴۰۴ق، چ اول.
۶. ↑ احزاب/سوره۳۳، آیه۷۱.    
۷. ↑ طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان، ج۱۶، ص۵۲۳-۵۲۴، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی.    
۸. ↑ کلینی، محمد، الکافی، ج۲، ص۸۲، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۶۲ش، چ دوم    .
۹. ↑ آمدی، عبدالواحد، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص۱۸۱، قم، انتشارات دفتر تبایغات، ۱۳۶۶ش، چ اول.
۱۰. ↑ ر. ک: خوانساری، آقا جمال‌الدین، شرح خوانساری بر غررالحکم، ج۴، ص۱۴۹، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۶۶ش، چ اول.
۱۱. ↑ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۸۲.    
۱۲. ↑ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۸۱.    
۱۳. ↑ طباطبایی بروجردی، سیدحسین، جامع احادیث الشیعه، ج۱۴، ص۹۸.    
۱۴. ↑ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۸۲.    
۱۵. ↑ طباطبایی بروجردی، سیدحسین، جامع احادیث الشیعه، ج۱۴، ص۹۹، از کتاب مستدرک الوسائل.    
۱۶. ↑ امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۷۹۸.    
۱۷. ↑ ملکی تبریزی، جواد، لقاء الله، ص۲۹.
۱۸. ↑ حر عاملی، محمد بن حسن، جواهر السنیه، ص۱۲۰-۱۲۱.    
۱۹. ↑ طباطبایی بروجردی، سیدحسین، جامع احادیث الشیعه، ج۷، ص۹۹.    
۲۰. ↑ نحل/سوره۱۶، آیه۹۷.    
۲۱. ↑ ر. ک: امینی، ابراهیم، خودسازی و تزکیه نفس، ص۲۱۶-۲۱۷، قم، انتشارات شفق، ۱۳۷۰ش، چ سوم.
۲۲. ↑ صابری یزدی، علی‌رضا، الحکم الزاهرة، ص۷۴۸، ترجمه محمدرضا انصاری محلاتی، قم، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۵ش، چ دوم.
۲۳. ↑ آمدی، عبدالواحد، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص۱۷۹.
۲۴. ↑ شیخ صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۱۷.    
۲۵. ↑ توبه/سوره۹، آیه۱۲۲.    
۲۶. ↑ فیض کاشانی، ملا محسن، تفسیر صافی، چاپ اسلامیه، ج۱، ص۵۵۵، ذیل آیه ۱۴۹ انعام.    
۲۷. ↑ حویزی، علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، ج۱، ص۷۷۶.    
۲۸. ↑ امام صادق‌ (علیه‌السّلام)، مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقه، ص۱۱۲.    
۲۹. ↑ امام صادق‌ (علیه‌السّلام)، مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقه، ص۱۱۲، ترجمه و شرح حسن مصطفوی، تهران، انتشارات انجمن اسلامی حکمت و فلسف ایران، ۱۳۶۰ش.
۳۰. ↑ مطهری، مرتضی، مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۶، ص۵۸، تهران، انتشارات صدرا.
۳۱. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۲۵.    
۳۲. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۲۶.    
۳۳. ↑ دلشاد تهرانی، مصطفی، ‌سیره نبوی «منطق عملی»، ج‌۳، ص۳۵، تهران، ۱۳۸۵ش، چ دوم.
۳۴. ↑ طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان، ج‌۱۹، ص۵۱۴، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی.    

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: فضایل شناسی
برچسب‌ها: فضایل شناسی